Arbetsförmedlare möter ungdomar för att inspirera och prata framtidsjobb

Arbetsförmedlingen storsatsar på EuroSkills i Göteborg.

För oss blir det ett fantastiskt tillfälle att på ett helt nytt sätt lyfta fram vår expertkunskap om framtidens jobb, säger arbetsförmedlingschef Gabriella Bouizgarne.

Arbetsförmedlingens medverkan på EuroSkills har flera bottnar.

– Det handlar om ett helt nytt arbetssätt för att nå ut och interagera med våra kunder och om vägledning ”live” med spel och digitala lösningar som stimulerar till kontakt. Det handlar också om att lyfta fram vår expertroll, säger Gabriella Bouizgarne och Cecilia Hamilton i Arbetsförmedlingens projektgrupp.

De tillägger:

– Dessutom lyfter vi fram extremt viktiga frågor kring var framtidens jobb finns och vikten av yrkesutbildningar.

Arbetsförmedlingens biträdande GD medverkar

Under EuroSkills, där ungdomar från hela Europa tävlar i yrkeskunskap och 40 000 besökare väntas för att ta del av tävlingarna och pröva på olika yrken, har Arbetsförmedlingen en stor monter och samlingplats på mässområdet. Där medverkar ett hundratal av Arbetsförmedlingens medarbetare i Västra Götaland: däribland arbetsförmedlare som jobbar med ungdomar och nyanlända, och Eureskonsulenter, som är experter på jobbmarknaden i Europa.

På plats finns också bland annat:

• Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Clas Olsson, som medverkar på en konferens för studie- och yrkesvägledare fredag den 2/12. Han finns tillgänglig för mediafrågor.
  • Representanter för Arbetsförmedlingens analysavdelning, däribland sektionschef Johan Bissmann på utredningsenheten, Emily Svärd, som utvecklar helt nya digitala arbetssätt för att möta kunder, och marknadschef Eva Lindh Pernheim i Göteborg Halland, som alla medverkar under Sverigedagen den 1/12. Sverigedagen pågår kl 12.10-16.30 och har tema framtidssmarta yrkesval. Målgrupp är beslutsfattare och tjänstemän. Se hela programmet här.
  • ESF-projektet Ung Komp kommer till EuroSkills med ungdomar med behov av särskilt stöd från både arbetsförmedling och kommun. Ungdomarna kommer från Göteborg, Trollhättan och Landskrona och träffar gärna media.
  • Unga jobb, ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Swedbank, arrangerar en speed dating den 2/12 kl 9-12 med cirka 30 arbetsgivare och ett hundratal ungdomar, som har chans att få praktikplatser.
  • Sociala medier-teamet från avdelningen digitala tjänster medverkar den 1/12 med ett direktsänt webbinar (se information här), jobbpodd, Instagram Stories med mera.
  • Edin Dzemat, rekordvinnaren av TV 4:s Kockarnas kamp, medverkar i vår monter den 2/12.

Guidade turer på olika språk

Arbetsförmedlingen medverkar på EuroSkills för att få unga människor att göra väl underbyggda utbildningsval, vilket är särskilt viktigt med tanke på den stora kompetensbrist som finns inom vissa yrken.

­– Vi sitter på kunskaperna kring framtidsyrkena bland annat via våra yrkesprognoser. All den kunskapen vill vi bidra till att sprida, säger Cecilia Hamilton, Arbetsförmedlingen.

Tilläggas kan också att Arbetsförmedlingen ansvarar för guidade turer på olika språk, som utgår från vår monter: svenska, arabiska, somaliska, persiska, dari och tigrinja.

Mer information finns på www.arbetsformedlingen.se/euroskills.

För kommentarer: Gabriella Bouizgarne, projektledare och arbetsförmedlingschef,  010-486 17 07,
Cecilia Hamilton, branschstrateg,    010-486 38 89, Arbetsförmedlingen Göteborg Halland.

Ung Komp: Anna Garå, Göteborg: 010-487 12 20, Astrid Forsman, Trollhättan: 010-488 04 91.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92.

Vi lyfter fram extremt viktiga frågor kring var framtidens jobb finns.
Gabriella Bouizgarne och Cecilia Hamilton, Arbetsförmedlingen