Arbetsförmedlingen Frölunda bjuder på aha-upplevelser

Hur hittar du drömjobbet och hur fixar du anställningsintervjun?

Det är några av de frågor som Arbetsförmedlingen Frölunda ger svar på i sina uppskattade seminarier för arbetssökande.

- Vi vill att de ska ha fått med sig en massa möjligheter då de går härifrån, säger arbetsförmedlaren Towe von Bahr.

Arbetsförmedlarna Towe von Bahr, Johan Edvinsson (som nyligen gått vidare till annat jobb) och Lars Hermanson på Arbetsförmedlingen Frölunda tycker det är roligt att föreläsa inför arbetslösa och ge dem inspiration i arbetssökandet. Foto: Jonas Hansson.

Thomas Kyhlén, sektionschef på Arbetsförmedlingen Frölunda, är väldigt imponerad över det arbete som läggs ned på seminarieverksamheten av kontorets förbättragrupp.

- Feedbacken är dessutom väldigt god från de arbetssökande, säger han.

Det framgår av de enkätundersökningar som görs med toppbetyg från seminariedeltagarna, vilket också gläder Lars Hermanson, en av arbetsförmedlarna som ingår i i förbättragruppen.

- Syftet är att få igång de arbetssökande utifrån ”det här kan du göra” istället för en massa paragrafrytteri om ”det här får du inte göra”, även om de obligatoriska bitarna om exempelvis a-kassan också är med, säger han.

Coachande inställning

Johan Edvinsson, som suttit med i förbättragruppen men nyligen gått vidare till annat jobb, inflikar:

- Utgångspunkten är att seminarierna i högre utsträckning ska ses som inspiration än information. Jag tror man får en annan approach när man lyssnat på oss, säger han.

- Det är viktigt att ha en coachande inställning till de arbetssökande kring vilka verktyg vi har att erbjuda, säger Towe von Bahr.

Lars Hermanson berättar att de lyfter fram en mängd olika saker.

- Ta till det som passar dig är vårt budskap, men lyssnar du på oss är chansen stor att det blir bättre resultat i jobbsökandet. Det kan till exempel handla om att undvika ”hej, jag heter”-ansökningar med sju jag-meningar på rad där man berättar att man har hund och barn och bor nära spårvagnshållplatsen.

Bara en guldmedalj

Han fortsätter:

- Det är ingen vits att söka 50 jobb i månaden bara för att tillfredsställa ett system. Du ska söka de jobb där du tror att du är den bästa de kan anställa. Sedan kan det dyka upp konkurrenter och bara en kan få "guldmedaljen".

Det hörs på diskussionerna att de tycker det är roligt med att träffa arbetssökande och deras föreläsningar har också väckt intresse från andra kontor.

Towe von Bahr beskriver det som att de på seminarierna för arbetssökande levererar sanningar på ett pedagogiskt uppmuntrande sätt.

- Vi försöker ge de som lyssnar aha-upplevelser, sådant de inte förväntat sig.

- Storytelling är oerhört centralt och alla exempel vi ger handlar om verkliga personer, ofta egna sökande. Vi plockar helt enkelt fram de goda historierna, säger Lars Hermanson.

Inte ringa i pyjamas

Towe von Bahr nickar instämmande:

- Om det ska vara trovärdigt måste det vara sant, säger hon och berättar att hon har ett seminarium som hon utvecklat helt själv, Drömjobbet.

- Det handlar om att se jobbsökandet som ett jobb man går till, att ha en affärsidé och göra en aktivitetsplan.

- Målet är få komma på intervju och presentera sig. För att nå dit måste man strukturera sin dag och inte ringa arbetsgivare när man är klädd i pyjamas, säger hon.

Responsen på deras seminarer är som redan nämnts oerhört positiv.

- Man får så mycket tillbaka från de man står och pratar inför. Dessutom är det kul när de hejar på en när man möter dem i kundmottagningen, säger Lars Hermanson.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen, 010-488 42 92

Det handlar om att se jobbsökandet som ett jobb man går till.
Towe von Bahr, arbetsförmedlare