Arbetsförmedlingen kom ut på West Pride

Det har rått Prideyra i Göteborg den gångna veckan och Arbetsförmedlingen hängde på.

- Jag står här för att jag kan och det är viktigt att sprida den erfarenheten hos våra kontakter i världen. Jag står också här för att manifestera vårt ställningstagande för mångfald och HBTQ-frågor, förklarade Eva Lindh-Pernheim, Arbetsförmedlingens marknadschef för Göteborg Halland, i samband med ett Prideseminarium.

Charlie Bengtström, Thomas Engel, Johan Strömvall, Klas Bengtsson, Marina Wahlström och Lisa Bolin jobbar på olika arbetsförmedlingskontor i Göteborgsregionen och uppskattar alla positiva möten med arbetssökande i Regnbågsparken på West Pride. Foto: Jonas Hansson

Årets West Pride-festival i Göteborg är över och överallt på stan, i Regnbågsparken och regnbågsparaden har Arbetsförmedlingen varit synlig, inte minst tack vare flaggorna med Af-loggan och texten "I Love Jobb", som blev en stor succé hos alla besökare. Många gjorde också ihärdiga försök att få köpa de populära tröjorna med samma motiv som prydde Af-medarbetarna.

- Arbetsförmedlingen har valt att gå ”all in”, berättar Eva Lindh-Pernheim, som konstaterar att det är första gången som Arbetsförmedlingen deltar på Pride i Göteborg.

- Vi har valt att bli stolta partners till festivalen och det känns otroligt roligt att få berätta om det, sa hon under det prideseminarium som Arbetsförmedlingen höll på på Högskolan för scen och musik.

Inte bara ballonger och karameller

Eva Lindh-Pernheim lyfte fram att en myndighets medverkan på en pridefestival inte varit möjligt i alla länder och hon berättade också om förutsättningen för deltagandet:

- Det skulle inte bli något jippo med bara färgglada ballonger och karameller utan leda till något hållbart över tid. Dessutom ville vi i vårt tält lyfta fram matchningen till jobb tillsammans med företag som behöver rekrytera. Även vår egen personalavdelning har varit på plats.

I paketet ingår också kompetenshöjning av chefer och personal, ett arbete som fortsätter efter festivalveckan.

- Det här är bara en start, försäkrade Eva Lindh-Pernheim.

Lukas Romson, som jobbar med jämställdhets- och mångfaldsfrågor på Arbetsförmedlingens personalavdelning, och Eva Lindh-Pernheim, marknadschef för Arbetsförmedlingen Göteborg Halland. Foto: Jonas Hansson.

Bra erfarenhet

I Regnbågsparken, som Bältesspännarparken döpts om till under veckan, har Arbetsförmedlingens personal turats om att bemanna tältet under veckan.

Thomas Engel och Charlie Bengtström är två arbetsförmedlare som funnits på plats och de berättar att Arbetsförmedlingens medverkan fått mycket positivt gensvar.

- Inte minst andra medverkande har tyckt det varit positivt att få sällskap av oss. Det känns också jättebra att kunna möta arbetssökande på det här sättet och förhoppningsvis blir det fler tillfällen till det, säger de.

- Vi har också själva lärt oss jättemycket på att vara här. Det är en bra erfarenhet, som vi alla har glädje av i våra kontakter med arbetssökande framöver, säger Thomas Engel.

I Arbetsförmedlingens tält kan man både få tatueringar och nagellack i regnbågens färger. Foto: Jonas Hansson.

Kompetens går före allt annat

Carola Berg, kundansvarig på Arena Personal, var en av arbetsgivarrepresentanterna på plats i Arbetsförmedlingens tält. Hon och hennes kollegor hade bland annat med sig nagellack för att kunna måla naglar i regnbågens alla färger på besökarna:

- Vi är jätteglada att vi fick en inbjudan från Arbetsförmedlingen att vara med. För oss är det oerhört viktigt att stå för öppenhet och visa att vi är en attraktiv arbetsgivare, som också tar ansvar i HBTQ-frågor. Det är också viktigt att betona att kompetens går före allt annat och att det inte har någon betydelse hur du är som person.

Maria Vallin, passion manager på Clarion Hotel Posts personalavdelning, tycker också att det är viktigt för dem att medverka under Pride - inte minst tillsammans med Arbetsförmedlingen, som redan är en nära samarbetspartner.

- Det handlar om en hjärtefråga för oss, men vi behöver egentligen inte komma hit för att markera någonting eftersom hotell- och resturangbranschen redan är väldigt öppen, säger hon.

Besökarna Natasa Bralic och Louisa Olsson berömde Arbetsförmedlingens närvaro på West Pride. Foto: Jonas Hansson.

Bra att myndigheter tar ställning

Två av alla besökare i tältet var Natasa Bralic och Louisa Olsson. De strålar av glädje när de möter Arbetsförmedlingen.

- Vi har knappt varit in på något arbetsförmedlingskontor utan mest använt oss av Platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida, men att mötas så här, face to face, är en fantastiskt bra initiativ och det gör att mötet inte blir så stelt. Det är också bra att myndigheter tar ställning för allas lika värde. Det känns genuint och inte som att de är här för att de måste.

Tilläggas kan att även Falkenberg Pride i Halland gästades av Arbetsförmedlingen i helgen.

Maria Vallin, passion manager, och Melanie Gabuten, style manager, från Clarion Post Hotel i Göteborg rekryterade i Arbetsförmedlingens tält. Foto: Jonas Hansson.

Arbetsförmedlingen i Regnbågsparaden. Foto: Jonas Hansson.

Många av Arbetsförmedlingens medarbetare gick med i paraden. Foto: Jonas Hansson.

Arbetsförmedlingens vimplar med budskapet "I Love Jobb" syntes överallt på stan, i paraden och i Regnbågsparken. Foto: Jonas Hansson.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92

Eva Lindh-Pernheim, Arbetsförmedlingen Göteborg Halland
Vi har valt att bli stolta partners till festivalen (West Pride)