Arbetsförmedlingen stänger för drop in

Den 18 april förändras arbetsförmedlingen i Skara. I takt med att allt fler väljer att skriva in sig digitalt utan att besöka kontoret väljer Arbetsförmedlingen att stänga sin direktservice på orten.

Arbetsförmedlingen blir kvar i lokalerna och tar fortsättningsvis emot bokade besök. Stängningen frigör mer resurser till arbetet ut mot arbetsgivare och andra samarbetspartners.

Det finns allt svagare skäl för Arbetsförmedlingen att hålla öppet för spontana besök i Skara. I dag har kontoret öppet 3 dagar i veckan för spontana besök och i snitt tar vi endast emot enstaka ny- eller återinskrivningsbesök per öppetdag och antalet har minskat snabbt. Övriga besök dessa dagar är bokade besök eller kunder som spontant kommer med frågor som går att lösa via e-post eller telefon.

Digitala lösningar för ökad service på distans

Samtidigt erbjuder Arbetsförmedlingen nya digitala lösningar för att kunderna ska kunna sköta sina ärenden på distans som till exempel självinskrivningen som upptäcks och används av allt fler arbetssökande. Arbetssökande i Skara och Göteneområdet har i dag också möjlighet att spontant besöka kontoren i Lidköping, Skövde, Mariestad och Falköping om behov finns av detta.

Därför har Arbetsförmedlingen beslutat att avveckla direktservice från 18 april och i stället fokusera på att ge arbetssökande ett kvalificerat stöd samt att förstärka vår service till arbetsgivarna i Skaraområdet.

Arbetsförmedlingen ser även ett stort värde i att även i fortsättningen kunna samverka med aktörer i respektive kommun och att det kan ske på plats.

För kommentarer: Jan-Olov Lundqvist, sektionschef, Arbetsförmedlingen,