Benjamin söker praktik i väntan på drömjobbet som kompositör

Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson lyfte i en intervju i Svenska Dagbladet nyligen upp framgångsprojektet Unga jobb som ett gott exempel på hur ungdomar kan få hjälp in på arbetsmarknaden.

När projektet arrangerade mingel i Göteborg fanns bland annat Benjamin Bergman, 20 år, på plats.

- Det gäller att ha ute så många krokar som möjligt, säger han.

Företagaren Josefin Larsson, verksamhetsansvarig och delägare av Fröken Fridas assistans i Göteborg, var inbjuden som inspiratör när Unga jobb arrangerade ett praktikevent på Ullevi lounge.

Klickade direkt med chefen

Hon fick själv jobb i samband med ett rekryteringsmingel i Göteborg för några år sedan.

- Min tanke var att söka till polishögskolan men innan dess ta lite ströjobb för att få arbetslivserfarenhet. Jag åkte ut på minglet med mitt cv och där träffade jag ett assistansföretag. Det klickade direkt mellan mig och chefen och jag fick anställning som assistent åt hennes dotter Frida. Efter något år startade vi tillsammans med två andra Fröken Fridas assistans.

Josefin Larsson ser positivt på praktikplatser för ungdomar.

- Ja, om det är rätt handledning och en person som visar engagemang för arbetsuppgifterna. Det är också viktigt att företaget inte ser praktikanten som någon slags ”springpojke” som ska fixa kaffe och städa utan det handlar om att ge en bra inblick i företagets verksamhet.

"Matchmakers"

Gustav Heiker Ivdal, biträdande projektledare på Swedbank Företag, konstaterar att just Unga jobb varit väldigt framgångsrikt - också i Göteborg.

- Vi söker fram företagen och Arbetsförmedlingen hjälper till att hitta intresserade ungdomar. Man kan väl säga att vi är lite av ”matchmakers”, säger han.

Till praktikeventet på Ullevi lounge kom 40 företag och 50 ungdomar. Stora chanser till matchning med andra ord.

- De ungdomar som tar chansen att göra praktik får en bra referens, en ingång till arbetslivet och en chans att få jobb, säger Sofia Alstam, samordnare på Arbetsförmedlingen.

Vill bli kompositör

En av de ungdomar som tog chansen att mingla runt den här gången var Benjamin Bergman, 20 år.

Själv har han tidigare haft praktik både på Willys och Posten.

Han arbetar just nu som timvikarie på dagis samtidigt som han affischerar åt Göteborgsoperan.

- Mitt mål är ett jobb inom IT eller som musikkompositör, säger han och tillägger att han innan dess kan tänka sig att göra ytterligare praktik.

Kanske på Forex bank, ett av de företag han fick kontakt med på Ullevi lounge.

- Vi går mot högsäsong nu och behöver både säsongs- och timanställda, så det finns goda chanser för de som gör praktik hos oss att få jobb sedan, säger Pernilla Heaver och Winnie Phu, affärschefer på varsitt kontor i Göteborg.

För information: Sofia Alstam, samordnare Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-486 02 81, Gustav Heiker Ivdal, projektledare Unga jobb och biträdande företagsrådgivare, Swedbank företag, Göteborg, 031-739 15 94

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Snabbfakta

Fakta om Unga jobb Unga Jobb är ett projekt som sedan 2009 drivs av Swedbank och ett antal sparbanker i samarbete med Arbetsförmedlingen och Manpower.De medverkande företagen erbjuder praktikplatser till ungdomar mellan 18 och 26 år under tre månader. Ungdomarna som deltar får aktivitetsstöd.Hittills har 6 000 praktikplatser över hela landet skapats i projektet.

Det gäller att ha ute så många krokar som möjligt.
Benjamin Bergman, 20 år, arbets- och praktiksökande, Göteborg