Dags igen för västsveriges stora jobbmatchningsevent

Den 18-19 februari är det åter dags för den stora Jobbmässan på Svenska Mässan i Göteborg, som ifjol lockade 13 000 besökare.

Förhoppningen i arrangörsgruppen är att fortsätta vara en matchningsmagnet.

- Jobbmässan har blivit något av ett signum för Arbetsförmedlingen i regionen, säger Anna Skyland, som är sektionschef på Arbetsförmedlingen och sitter i mässans styrgrupp.

I år är det ett 80-tal utställare från en rad olika branscher som medverkar på Jobbmässan.

En av utställarna i år är IAC Group, som är en av Volvo personvagnars stora underleverantörer.

- Vi behöver nyanställa 70-100 montörer och har därför valt att medverka på Jobbmässan, säger Gordana Jakic, HR Officer.

Det är länge sedan IAC Group var med på Jobbmässan senast, men Gordana Jakic och hennes kollega Anna-Maria Bogehed, Senior HR Officer, ser fram emot att göra ”come back”.

- Förutom att vi vill rekrytera personal vill vi profilera oss som företag. Vi hoppas kunna sålla ut rätt personer på mässan för att sedan kunna göra intervjuer och anställa i början av maj, säger de.

Tidningsutbärare och bussförare

Några exempel på andra företag som medverkar på årets stora Jobbmässa är VTD, Västsvensk Tidningsdistribution, som har 1 500 sommarvikariat som tidningsutbärare att erbjuda, Keolis Sverige, som söker cirka 100 bussförare och bussmekaniker, Diplom-Is som söker cirka 30 chaufförer till Norge, Försvarsmakten som söker cirka 100-400 officerare, soldater och sjömän, Vänersborgs kommun som söker cirka 100 medarbetare inom olika yrkeskategorier och Humana som söker 30-60 personliga assistenter, undersköterskor och behandlingsassistenter.

Även Svenska Mässan/Gothia Tower, där mässan hålls, ställer ut en av dagarna (den 18 februari) och behöver själva rekrytera personal.

Totalt sett är det cirka 3 900 lediga jobb som ska tillsättas, varav cirka 1 700 säsongs/sommarjobb.

Första sekunderna är avgörande

Arbetsförmedlaren Christel Ingemansson, en av mässans projektledare, har lite tips att förmedla till mässbesökarna:

- Gå igenom vilka företag du vill besöka och läs på om dem innan. Ta med dig ditt CV och ett personligt brev för att kunna lämna till de arbetsgivare du är intresserad av. Nyttja båda två dagarna för mässbesöket och använd den första dagen för research, föreslår hon.

Christel Ingemansson berättar också hur man förbereder sig inför mötet med arbetsgivarna:

- De första sekundernas intryck är avgörande. På jobbmässor är attityden, glimten i ögat och din approach viktigare än formalian. Förbered gärna en presentation av dig själv hemma och visa att du är intresserad av tjänsten och av företaget. Kom också ihåg att följa upp besöket i montern några dagar efteråt och var inte rädd att be om att få komma på en intervju.

MEDIA HÄLSAS VÄLKOMNA!

Kom och träffa alla arbetsgivare som ska rekrytera och arbetssökande som söker jobb. Det finns också möjlighet att få en pratstund med representanter för Arbetsförmedlingen.

Plats: Svenska Mässan, Göteborg.

Tid: onsdag den 18 februari kl 13-19 samt torsdag den 19 februari kl 10-16.

Läs mer på Jobbmässans hemsida

Mer information: Christel Ingemansson, projektledare Arbetsförmedlingen, 010-486 45 73

Presskontakt: Peter Nilsson, regional press- och informationsansvarig, 010-486 76 20

Christel Ingemansson, arbetsförmedlare