Drömstart för handplockade hotelltalanger

Hotelltalangerna är ett nytt spännande projekt där ett 20-tal personer med hotellbakgrund utanför Sverige har matchats fram av Arbetsförmedlingen Angered.

Fati Maroufi, arbetsförmedlingschef och medlem i styrgruppen för projektet, känner sig nöjd efter det mingel som nyligen genomförts på Novotel med projektdeltagarna och hotellrepresentanter från Göteborg.

- Det var roligt att träffa våra arbetssökande live tillsammans med hotellcheferna. Några fick tid för intervju direkt. Det känns riktigt häftigt.

Vässat deltagarna

Fati Maroufi tillägger att Arbetsförmedlingen Angered har varit med från idé till verkstad med allt vad det innebär.

- En viktig uppgift har varit att vässa deltagarna inför mötet med hotellcheferna.

Den grundläggande tanken med projektet Hotelltalangerna är att ta tillvara på utlandsföddas kompetens inom hotell-, restaurang- och servicebranschen, som alla har erfarenhet inom från sina hemländer.

Maria Åfeldt, Arbetsförmedlingen Angereds projektledare för Hotelltalangerna, beskriver hur de granskat handlingsplaner, meriter, daganteckningar och sökt efter tänkbara kandidater i registren.

- Det har varit många faktorer som skulle stämma in och arbetsgivarna har ställt höga krav, säger hon.

Förenklar för hotellen

Jerker Dellblad, hotelldirektör på Novotel Göteborg, representerar de 21 hotell som ingår i Storhotellgruppen i Göteborg, en samarbetsorganisation för branschgemensamma frågor.

- Visst är det många som kommer och söker jobb direkt på hotellen, men ett sådant här projekt förenklar för oss att snabbt finna rätt personer, säger han.

Alexander Decerein, projektledare för Hotelltalangerna på vuxenutbildningen Göteborgs stad, konstaterar att deltagarna får en drömstart.

- Vi har lyft upp dem och nu får de chans att återvända till en bransch de tidigare har arbetat inom, säger han.

För information: Maria Åfeldt, projektledare för Hotelltalangerna, Arbetsförmedlingen Angered, 010-488 16 68, Alexander Decerein, projektledare för Hotelltalangerna, vuxenutbildningen Göteborgs stad, 031-368 30 89
Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Snabbfakta

Fakta Hotelltalangerna: Arbetsförmedlingen Angered är en av partnerna i projektet tillsammans med vuxenutbildningen i Göteborgs stad, Framtiden AB, Göteborgs stads stadsdelsförvaltning Angered och Storhotellsgruppen i Göteborg. Gemensamma projektledare med olika ansvarsområden är Alexander Decerein, Vuxenutbildningen Göteborgs stad, och Maria Åfeldt, Arbetsförmedlingen Angered. Projektet har delvis hämtat inspiration från ett liknande projekt i Malmö. Deltagarna varvar praktik med utbildning i hotellkunskap och svenska, som anordnas av Cuben utbildning. Målet är att de efter sommarjobb ska kunna erbjudas fast anställning. Om det faller väl ut kan det bli en fortsättning på Hotelltalangerna med nya deltagare redan till hösten.

Arbetsgivarna har ställt höga krav.
Maria Åfeldt, Arbetsförmedlingen Angered