Expedition Framåt hjälper företag att växa

Förutom vanligt matchningsarbete är tips och råd i rekryteringsprocessen och medverkan vid anställningsintervjuer några av de arbetsuppgifter som ingår i arbetsförmedlaren Marie Nissbrandts arbete som rekryteringsrådgivare på Business Region Göteborg.

Hon har sin grundtjänst på Arbetsförmedlingen Bygg, men hennes placering är på Business Region Göteborg, där hon ägnar hälften av sin arbetstid åt deras program Expedition Framåt.

Programmet syftar till att hjälpa små och medelstora företag som har ambitionen att växa och har sedan starten visat på goda resultat när det gäller att para ihop företagen med kvalificerade medarbetare.

Lärandeprocess för företagen

I Marie Nissbrandts arbete ingår bland annat att ge tips och råd i rekryteringsprocessen, något som normalt inte ingår i en arbetsförmedlares arbetsuppgifter, men som är en viktig del i Expedition Framåts arbete.

- Jag hjälper exempelvis till med arbetskravsanalysen, att tänka igenom vad personalen de söker måste kunna. Jag kan också komma med synpunkter på formuleringar till platsannonser och hur man gallrar bland inkomna CV:n. Ibland sitter jag också med vid anställningsintervjuer. Tanken är att det ska vara en lärandeprocess för företagen.

Hon fortsätter:

- Jag vill också sprida information om vad det innebär att vara en god arbetsgivare, något som inte minst är nödvändigt för att få behålla personal inom bristyrken.

Fokus på kunskaperna

Marie Nissbrandt vill trycka på vikten av fokusera på att söka efter rätt kompetens hos den arbetssökande.

- En person som är jättenervös på en anställningsintervju kan visa sig bli en riktig pärla, medan en person som är extremt charmig och får arbetsgivaren att frångå sin kravprofil inte alltid blir långvarig.

Den svåraste gruppen att matcha med arbetsgivarna tycker hon är de som är 55 plus.

- Det är många arbetsgivare som direkt sållar bort dem. De säger att de vill ha en ”ung och rask” person som kommer att stanna kvar på företaget, men i själva verket är det nog så att det är större chans att de som är 55 plus gör det.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010 - 488 42 92

Ytterligare information: Marie Nissbrandt, arbetsförmedlare samt rekryteringsrådgivare 010 - 486 76 66

En person som är jättenervös på en anställningsintervju kan visa sig bli en riktig pärla.
Marie Nissbrandt, arbetsförmedlare och rekryteringsrådgivare