Försiktig framtidsoptimism

En försiktig framtidsoptimism speglar vårens prognos. Till skillnad från i höstas ser länets arbetsgivare betydligt ljusare på utvecklingen under 2013 och 2104.
Den positiva utvecklingen handlar till en början om en ljusare marknad som påverkar arbetslösheten först under senare delen av 2014.

Trots den försiktiga vändningen på arbetsmarknaden kommer arbetslösheten att öka under 2013. Först under 2014 ser vi en vändning men trots det kommer arbetslösheten i Västra Götalands län att ligga på höga 65 000 personer.

Under resten av 2013 kommer både industrin och byggbranschen att tappa i sysselsättningen samtidigt som den privata tjänstesektorn kommer att växa ytterligare. En stabilisering av sysselsättningen ser vi under 2014. En stabilisering som även når industrin och byggbranschen. Även under 2014 kommer den privata tjänstesektorn att fortsätta växa.

Utmaningar
Trots den höga arbetslösheten har många av länets arbetsgivare svårt att hitta personal med rätt kompetens.
- Det här är en problematik vi självklart jobbar med. Men samtidigt är detta en fråga för samhället och utbildningsväsendet i stort, säger Michael Leufkens, tf markandschef vid Arbetsförmedlingen i Västra Götalands län.

Ett delat län
Ser vi på utvecklingen i länet ser vi också stora skillnader. Göteborg med kranskommunerna svarar för hälften av de nyanmälda platserna som kommer in till Arbetsförmedlingen. Trollhättan har fortfarande den högsta arbetslösheten i landet samtidigt som vi har kommuner som finns bland de som har den lägsta arbetslösheten i landet.

Prioriterar
En annan utmaning på arbetsmarknaden handlar om konkurrensen om jobben.
Här kommer de som finns längst ifrån arbetsmarknaden att ha fortsatt svårt att ta sig in i arbetslivet.
- Därför prioriterar Arbetsförmedlingen arbetet med de här grupperna. Vi måste på olika sätt försöka se till att de som står längst från arbetsmarknaden kommer närmare. Här hoppas vi på värdefulla dialoger med arbetsgivarna i länet, säger Michael Leufkens.

Presentationen av prognosen genomförs på fyra orter i länet:

Klockan 10.00
Göteborg: Arbetsförmedlingen Göteborg Järntorget, Järnvågsgatan 3. Lokal: Spåret.
Deltagare:
Tf marknadschef Michael Leufkens och arbetsmarknadsanalytiker Jens Sandahl.

Klockan 13.00
Borås:
Arbetsförmedlingen, Torggatan 23. Lokal: Cafét.
Deltagare:
Arbetsförmedlingschef Kerstin Söderlund samt arbetsmarknadsanalytiker Jens Sandahl.

Skövde:
Arbetsförmedlingen, Petter Heléns gata. Lokal: Solen.
Deltagare: Bitr marknadschef Bobby Hallman, Sektionschef i Skövde Conny Haraldsson, samt verksamhetssamordnare Thomas Olofsson.

Trollhättan:
Arbetsförmedlingen, Kungsgatan 49. Lokal: Nohab.
Deltagare: Chefen för Arbetsförmedlingen Trestad Industri Niklas Pettersson och verksamhetssamordnare Magnus Lindström.

Inför prognosarbetet har närmare 2 000 arbetsgivare, privata och offentliga, intervjuats av arbetsförmedlarna i länet. Svaren tillsamman med egen statistik och statistik från bland annat SCB ligger till grund för Arbetsförmedlingens prognos om utvecklingen på arbetsmarknaden i Västra Götalands län till och med 2014. Arbetsmarknadsutsikterna kommer att finnas tillgängliga på www.arbetsformedlingen.se klockan 10.00 den 11 juni.

Välkomna!

För kommentarer: Michael Leufkens, tf marknadschef, 010-486 62 31