Första steget in i vuxenvärlden

Sara Jansson och Mikael Johansson trivs på Framtiden Service och tycker de har jättebra kollegor. ”Det är också roligt att kunna göra våra kunder lyckliga”, säger de. Foto: Jonas Hansson.

Genom att hjälpa äldre med teknikskiftet från kabel-TV till fibernät har ungdomar i sysselsättningsfasen (före detta FAS 3) hittat en väg in på arbetsmarknaden.

- Det har också inneburit att de tagit sitt första steg in i vuxenvärlden, säger Johan Svensson på Primär Fastighetsförvaltning.

Det privatägda bolaget Primär fastighetsförvaltning har sina lokaler i den före detta förvaltningsbyggnaden i Frihamnen, Göteborg.

Där inryms också Framtiden Service, som nu hållit på i 2,5 år och utgör en egen avdelning.

- Uppdraget är att erbjuda över 70 000 hyresgäster i AB Framtidens hyresbestånd hjälp med installationen av ny teknik - så att de kan använda sig av fibernätet för TV, men också data och telefoni, när kabel-TV-nätet släcks ned, säger Johan Svensson, uppdragsanvarig, och Mikael Jarenhielm, arbetsledare.

Två generationer möts

För att kunna fortsätta se på TV måste alla hushåll skaffa sig en digitalbox, men det är inte alla som klarar av att installera den.

- Det är framför allt de äldre som inte kan den nya tekniken. Vi såg en möjlighet där att få två generationer att mötas och samtidigt kunna göra något åt ungdomsarbetslösheten, säger Johan Svensson.

Det var 23 ungdomar som var med från början, samtliga långtidsarbetslösa i sysselsättningsfasen.

- De har fått nystartsjobb via Arbetsförmedlingen och i nuläget är det visstidsanställningar till november, men vi hoppas att de ska få vara kvar även efter det. Vi håller på ser över möjligheten att bredda oss och ta nya kunder. De ska även få en fastighetsdriftsutbildning, berättar Johan Svensson och Mikael Jarenhielm.

Ingen har ”fallit tillbaka”

Av de 23 har några försvunnit och några nya har tillkommit under resan.

- En del har fått andra jobb eller börjat studera, men ingen har ”fallit tillbaka” i arbetslöshet, vilket är inspirerande att se, säger Mikael Jarenhielm, som vill understryka vikten av att det är riktiga jobb och inte praktik.

- I många lägen har man fått ha en ängels tålamod, men så småningom har de en efter en blivit flygfärdiga. Det har varit helt fantastiskt att se hur de höjt sina självförtroenden och kommit ifrån ett utanförskap, säger Johan Svensson.

”Hur var det nu jag gjorde?”

Verksamheten har byggts upp som ett företag och ungdomarna har fått vara med hela vägen.

- Det har handlat om allt från att skaffa kläder, bilar och ta fram varumärket till att beställa visitkort. Herregud, när de fick sina visitkort var det lika mycket värt som deras första lönespec, säger Johan Svensson och skrattar.

Johan Svensson berättar att det sedan start gjorts över 7 000 installationer hemma hos hyresgäster och att det utöver det har varit minst lika många telefonsamtal som besvarats.

- En del pensionärer kan ringa 13 gånger … ”Hur var det nu jag gjorde?” och ”Nu har jag snurrat till det”, kan de säga. Ibland får vår personal tejpa över knappar på fjärrkontrollerna som de inte ska använda …

Jättebra relation med AF

De ungdomar som jobbar på Framtiden Service har fått väldigt bra respons från hyresgästerna.

- Det är underbart att se hur glada de blir när de får känna sig behövda. Det har också utvecklats en fin gemenskap bland de som jobbar här. Flera har börjat flytta hemifrån nu och man ser att de har framtidstro på ett helt annat sätt i dag än när vi började, säger Johan Svensson.

Om kontakterna med Arbetsförmedlingen säger han:

- Vi har haft en jättebra relation och flera av de vi har varit i kontakt med har varit guld värda.

”Skönt att få ett riktigt jobb”

Två av ungdomarna på Framtiden Service är Mattias Johansson, 24 år, och Sara Jansson, 25 år, som nu jobbar med telefonservice, men tidigare har varit ute på fältet.

- Vi trivs väldigt bra här och har jättebra kollegor. Det är också roligt att kunna göra våra kunder lyckliga, säger de.

De erkänner att det var segt i början.

- Ja, men samtidigt skönt att komma ut på arbetsmarknaden och få ett riktigt jobb. Tidigare har vi bara haft vikariat, deltidsjobb och sommarjobb, berättar de.

Lena Holmgren, företagets kontaktperson på Arbetsförmedlingen Centrum, tycker att projektet på Framtiden Service är fantastiskt och att Primär Fastighetsförvaltning har gjort en imponerande insats.

- Det är fantastiskt engagerade personer som har arbetat med stora utmaningar, men de har varit envisa och lyckats. Deras sociala engagemang gör stor skillnad för den enskilda individen, säger hon.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Deras sociala engagemang gör stor skillnad för den enskilda individen.
Lena Holmgren, Arbetsförmedlingen, om Primär Fastighetsförvaltning.