Fyra månaders övningskörning som ingenjör - Tekniksprånget inspirerar ungdomar att söka ingenjörsutbildningar

I Tekniksprånget får man övningsköra som ingenjör.

Så beskriver Lennart Cider, en av handledarna på Volvo Group Truck Technology i Göteborg, det lyckade projektet som syftar till att få fler ungdomar att söka ingenjörsutbildningar.

Samma dag som Klara Pålsson, som i dag är 19 år, gick ut gymnasiet blev hon uppringd av Lennart Cider.

- Jag var på väg till champagnefrukosten när jag fick frågan om jag ville komma på intervju, berättar hon.

Och det ville hon förstås.

Under hösten har hon varit junior trainee inom Tekniksprånget med Lennart Cider som handledare och med placering i kontorslokalerna på Lindholmen.

- Det är flera av företagen inom Volvo Group som har tagit in tekniksprångare och projektet är sanktionerat av högsta ledningen, berättar Kerstin Mathiesen Skarelid, HR business partner.

Brist på ingenjörer

Den accelererande bristen på ingenjörer är en viktig anledning för Volvo Group att medverka, konstaterar hon.

- Vi vill stärka bilden av oss som attraktiv arbetsgivare. Förhoppningen är att de som kommer hit kanske kommer tillbaka i framtiden.

Ambitionen är att ta emot cirka 15 ungdomar varje fyra månaders-period.

- Antalet har ökat för varje omgång. Det är roligt att efterfrågan intern har ökat och att vi inte längre behöver ”pusha” ut praktikanterna som i början.

Tjejer prioriterade

Volvo Group har prioriterat att ta in tjejer till Tekniksprånget.

- Det är flest killar som söker, men vi har medvetet tagit in nästan uteslutande tjejer eftersom vi vill bidra till att öka antalet kvinnliga ingenjörer, säger Kerstin Mathiesen Skarelid.

Klara Pålsson berättar att hon fick information om Tekniksprånget i brevlådan och gick in på hemsidan och sökte.

- Där får man rangordna vilket företag man helst vill till och jag valde Volvo först.

Pappa ingenjör

Hon säger att det inte i första hand är för att hennes pappa är ingenjör som hon valde att söka till projektet.

- Nej, det är klart att han har inspirerat, men det är framför allt mina lärare, särskilt en matematiklärare som uppmuntrat. Tidigare var jag inte säker på om jag ville bli ingenjör, men efter att ha varit här är jag ganska säker. Det har varit jätteskoj och lärorikt att få se hur brett ingenjörsyrket är. Jag har fått göra väldigt mycket och träffat många personer. Nu är inriktningen att jag ska söka en ingenjörsutbildning även om det troligtvis inte blir i Göteborg.

Hon berättar att hon varit skoltrött ett tag, men nu är ”jättetaggad att börja plugga igen”.

- Det är kul när man förstår sambanden. Jag är också förvånad över hur jag blivit intresserad av lastbilars motorer och däck eftersom jag inte haft något intresse för bilar överhuvudtaget tidigare.

Både Lennart Cider och Kerstin Mathiesen Skarelid ser Tekniksprånget som ett bra sätt att öka attraktiviteten för ingenjörsyrket.

- Våra tekniksprångare blir ambassadörer och förhoppningen är att det bidrar till fler sökande till utbildningarna och fler som väljer yrket, säger de.

- - - - - - - -

Fakta om Tekniksprånget

Tekniksprånget drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) på uppdrag av Skolverket.

Det är ett praktikprogram för avgångselever under 21 år som är behöriga att söka en ingenjörsutbildning.

Syftet är att inspirera fler ungdomar att söka ingenjörsutbildningar.

Till vårens praktikomgång var det 956 ungdomar som sökte. Av dem var 39 procent tjejer (jämfört med 28 procent kvinnliga sökande till ingenjörsutbildningarna hösten 2014).

Några av de mest eftertraktade arbetsgivarna i Tekniksprånget är Spotify, Ericsson, SVT, Saab, ÅF, Volvo och Volvo Car Group.

Ansökan till höstens omgång av Tekniksprånget öppnar den 16 april och stänger den 16 maj.

Enligt Statistiska Centralbyrån kommer det 2030 att finnas en brist på över 50 000 ingenjörer i Sverige, mycket beroende på stora pensionsavgångar de närmaste åren.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Vi vill bidra till att öka antalet kvinnliga ingenjörer-
Kerstin Mathiesen Skarelid, Volvo Group Trucks Technology