Intresset för att arbeta med social hållbarhet ökar – också i Göteborg

Trenden är tydlig – intresset för att arbeta med social hållbarhet, eller CSR (Corporate Social Responsibility) ökar både bland företag och offentliga verksamheter.

Detta till gagn för såväl samhälle, företag som medarbetare.

Vid ett seminarium/frukostmöte den 27 maj med rubriken ”Tjäna på social hållbarhet” kommer olika föreläsare att belysa hur positiva synergier skapas mellan affärer och samhällsansvar.

- Alla tjänar på social hållbarhet och vi vill med seminariet inspirerar, sprida kunskap och lyfta framgångsfaktorer, säger Linda Nihlén, arbetsförmedlare i Fröunda och projektledare för Högsbo-Sisjömodellen, ett CSR-initiativ för unga arbetslösa där Arbetsförmedlingen arbetar nära tillsammans med Högsbo-Sisjö Företagarförening och Samordningsförbundet Göteborg Väst, som Arbetsförmedlingen är en av parterna i.

Hur tar västsvenska företag sitt ansvar?

Bland annat berättar CSR Västsverige om hur västsvenska företag tar sitt ansvar, Clarion Post Hotell berättar hur de arbetar, Upphandlingsbolaget i Göteborgs stad berättar om social hållbarhet som ett krav i upphandling och de medverkande samordningsförbunden berättar om hur de kan vara en samarbetspartner.

Seminariet arrangeras av Högsbo-Sisjö Företagarförening, Mölndals Stad, CSR Västsverige och Samordningsförbunden Göteborg Väster samt Mölndal-Partille-Härryda-Lerum-Alingsås. För mer information om programmet se bilaga.

Datum: Onsdagen den 27 maj

Tid: Kl 7.45-10.00.

Plats: Arkipelagen Företagscenter, Stora Åvägen 21, Sisjön. Lokal Ljusgården.

Media är välkomna att delta. Det finns också möjlighet att direkt efter mötet träffa några av de medverkande.

För kommentarer: Linda Nihlén, Arbetsförmedlingen Frölunda, 076-115 97 98

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92