Jobbswinget på Liseberg lyfte Cim

Efter åtta års sjukskrivning har Cim Sigbro återfått självförtroendet.

I sommar har hon varit en av tolv ungdomar med funktionshinder som jobbat på Liseberg i projektet Jobbswinget.

- Innan jag kom hit har jag gått hemma och haft det tråkigt, men det här är precis vad jag behöver och det är jättekul, säger hon.

Det är andra säsongen för Jobbswinget på Liseberg.

Cim Sigbro, 27 år, jobbar på det som kallas Lisebergbaneområdet, med fem attraktioner: Lisbergbanan, Radiobilarna, Jukebox, Hissningen och Farfars bil.

- Jag trivs här och skulle gärna komma tillbaka nästa sommar, kanske också till vintern, då de kör Jul på Liseberg, konstaterar hon i en paus från dagens stationering på Jukebox.

Ärr på armarna

Hon berättar att hon i sommar har lärt sig mycket som hon också kan ha nytta av om hon får andra jobb i framtiden. Exempelvis säkerhetstänk, att hantera stressiga situationer och att vara serviceinriktad.

Cim Sigbro är öppen om sina funktionsnedsättningar – depression och ADHD. Hon visar också sina ärr på armarna efter att ha skurit sig själv.

- Jag har varit sjukskriven i åtta år och bara haft en arbetsträning på ett stall och gått en svetsutbildning. Lyftet för mig har varit att komma till Liseberg. Jag har hamnat i helt rätt grupp, säger hon och tillägger:

- De som jobbar här måste ha barnasinnet kvar, man måste kunna skratta och ha kul.

Energi från kollegor och gäster

Hon har berättat om sin bakgrund för kollegorna, men inte mött några särskilda reaktioner.

- Nej, de som jobbar här är väldigt open minded.

Hennes arbetspass varierar från fem till tio timmar.

- Mig gör det inget att det är långa pass ibland. Man får massor med energi från kollegor och gäster.

Hon har inga problem att ta människor och det har hon inte haft tidigare heller.

Fast visst finns det dagar då hon inte är på topp.

- Ja, men när man väl kommer hit får kollegorna upp en igen.

Studsade runt i lägenheten och skrek

Cim Sigbro berömmer Liseberg för deras engagemang i att hjälpa "funkisungdomar" in på arbetsmarknaden och menar att det lyfter fram nöjesparken som en bra arbetsgivare.

- För min del började det med en anställningsintervju. Sedan väntade jag två månader på besked. Under den tiden berättade jag bara för några få personer att jag sökt hit. Inte ens mina föräldrar fick veta.

Hon fortsätter:

- När jag fick beskedet att jag fått jobbet studsade jag runt i min lägenhet och skrek. Sedan ringde jag min bästa vän och syster. Efter det ringde jag mina föräldrar och bad dem att sitta ned …

Beröm till Arbetsförmedlingen Samverkan

Cim Sigbro riktar massor med beröm till Arbetsförmedlingen Samverkan, som tillsammans med Försäkringskassan stöttar personer med nedsatt arbetsförmåga. Det var de som tipsade henne om Jobbswinget.

- På första mötet sa handläggaren att ”vi tar en dag i daget”. När man går dit känns det som att de tar en på allvar och förstår hur svårt det är att komma ut i arbetslivet.

John O´Dowd, föreståndare på Lisebergs attraktionsavdelning konstaterar att Cim Sigbro gör samma jobb som alla andra som jobbar i parken.

- Hon tar emot biljetter, övervakar, kör igång attraktionerna och så vidare. Hon passar jättebra in och gör ett fantastiskt jobb. Hennes funktionshinder tänker man överhuvudtaget inte på, säger han och fortsätter:

- Jag ser det som positivt att vi kan bidra till att få ut personer på arbetsmarknaden och för de som kommer hit är det också en viktig personlig utveckling. Det är dessutom samhällsekonomiskt bra att få ut människor i arbete, säger John O´Dowd, som själv aldrig varit arbetslös.

- - - - - - - - - -

Fakta om Jobbswinget

Initiativet till Jobbswinget togs av SIUS-konsulenten Maja Eek på Arbetsförmedlingen Centrum tillsammans med hennes kollegor som arbetar med Unga-F (unga funktionsnedsatta).

Inspirationen kom från Arbetsförmedlingens samarbete med Gröna Lund i Stockholm.

Från kommunägda Lisebergs sida bygger engagemanget på att Göteborgs Stad har slagit fast att de mänskliga rättigheterna ska vara basen för allt kommunalt arbete. Jämställdhet, jämlikhet och mångfald är vägledande i rekryteringsprocessen och målsättningen är att Liseberg ska bli en av Sveriges bästa arbetsgivare.

De funktionsnedsatta ungdomar som deltar i Jobbswinget har bland annat lindriga intellektuella nedsättningar, rörelseinskränkningar och koncentrationssvårigheter.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Cim Sigbro, Jobbswinget Liseberg