Liseberg och Arbetsförmedlingen skapar jobb för unga med funktionsvariationer

Ungdomsarbetslösheten sjunker i Göteborg och trots svårigheter finns det ljusglimtar på arbetsmarknaden också för ungdomar med funktionsvariationer.

En arbetsgivare som valt att särskilt satsa på den gruppen är Liseberg, som tillsammans med Arbetsförmedlingen driver projektet Jobbswinget.

Pamela da Silva har under juni till oktober säsongsanställning på Liseberg i projektet Jobbswinget, där målet är att stötta unga med funktionsvariationer att komma ut i arbetslivet. Foto: Maja Eek.

Pamela da Silva, 22 år från Göteborg, har prövat några kortare jobb sedan hon gick ut gymnasiet. Hon har bland annat jobbat på hunddagis, Angeredsteatern och ett kafé, fast inget lika bra som det hon haft under den gångna sommaren på Liseberg:

- Jag har alltid velat jobba på Liseberg, fast som Lisebergskanin. Det ser så mysigt ut. Därför blev jag enormt glad när min arbetsförmedlare tipsade mig om att söka till Jobbswinget och så fick jag jobb i deras kaféer, säger hon.

- Jag kör in vagnar i disken, torkar bord, plockar undan och diskar. Det enda jag sagt nej till är att stå i kassan eftersom jag tycker det är stressande att hantera pengar.

Alla är glada

Fram till oktober har hon jobb, men hon hoppas redan på att få komma tillbaka nästa säsong.

- Då skulle jag kanske vilja pröva på parkvård eller att jobba vid någon attraktion, säger hon.

Hennes funktionsnedsättning är av det lindrigare slaget.

- Jag har haft svårt med läsförståelse och för vissa ämnen i skolan, typ matematik, berättar Pamela da Silva.

Hon tycker att både arbetskamrater och besökare på Liseberg alltid är glada och det har gjort mycket för att hon ska trivas på jobbet, där hon också fått flera nya kompisar.

Arbetsförmedlingen har hon också ett mycket gott öga till.

- Ja, det är bara positivt, säger hon.

Ett drömjobb

En av de övriga 22 ungdomar som jobbat inom Jobbswinget på Liseberg i sommar är en 19-årig tjej som vill vara anonym eftersom hon inte är öppen mot alla med sin situation.

- Jag är jätteglad att jag fick frågan om jag ville söka till Jobbswinget. Jag har haft Guldpass på Liseberg sedan jag var elva år och gillar stämningen i parken. Man blir glad av att jobba här, säger hon och tillägger att det är det första jobbet med riktig lön.

Hon fortsätter:

- Jag står i spärrarna och tar biljetter, kollar byglar och längder. Det är ett drömjobb för mig och min psykiska hälsa har blivit mycket bättre av att jobba här. När jag är på jobbet blir jag glad.

Fakta om Jobbswinget

Jobbswinget är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Liseberg med målet att ”sätta fart på den kraft och vilja samt de unika resurser som finns hos ungdomar med funktionsnedsättningar”.

För Liseberg som kommunalt bolag är jämställdhet, jämlikhet och mångfald en viktig aspekt vid rekryteringar och målsättningen är att Liseberg ska bli en av Sveriges bästa arbetsgivare.

Genom Jobbswinget får ett antal ungdomar med funktionsnedsättning (bland annat lindrig intellektuell nedsättning, rörelseinskränkning och neuropsykiatrisk diagnos) möjlighet till säsongsanställning. Mentorskap och handledning sker i samarbete med Arbetsförmedlingen.

Utbildning i bemötande

Målgruppen är ungdomar mellan 18 och 25 år som har en funktionsnedsättning.

Innan anställning gör Arbetsförmedlingen ett urval av ungdomar med CV-granskning och intervjuövningar. Därefter genomför Liseberg gruppintervjuer och anställningsintervjuer för att göra sitt urval.

I Arbetsförmedlingens åtagande ingår också en snabbutbildning av chefer och arbetsledare om bemötande och funktionsnedsättning i arbetslivet.

Maja Eek, som arbetar som SIUS-konsulent (Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd till arbetssökande med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga) på Arbetsförmedlingen Centrum tog initiativet till Jobbswinget tillsammans med Liseberg 2013 och det bedrivs i nära samarbete med Arbetsförmedlingens verksamhet Unga F Göteborg.

Text och bild får användas fritt.

För mer information: Maja Eek, 010-487 64 12, Gunilla Hellekant, 010-486 41 42, samt Helen Sibbesson, 010-487 46 69, SIUS-konsulenter Unga F, Arbetsförmedlingen

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92

Det är ett drömjobb för mig och min psykiska hälsa har blivit mycket bättre.
Deltagare i Jobbswinget på Liseberg