Norge fortsätter söka vårdpersonal i Sverige

Trots den norska finanskrisen fortsätter svenskar att åka till Norge för att jobba.

”Norge behöver dig” var budskapet från ett av bemanningsföretagen som deltog på Arbetsförmedlingens vårdvecka i Göteborg, en årligen återkommande rekryteringsplats för vårdpersonal.

Det norska rekryteringsbolaget Back Up Helsepersonell uppskattar Vårdveckan på Arbetsförmedlingen Centrum vid Järntorget i Göteborg. De återvänder varje år för att hittar sjuksköterskor och annan vårdspersonal till sjukhem och hemtjänst i norska kommuner.

- Efterfrågan är fortsatt hög efter svenska sjuksköterskor och vi är beroende av att få tag på svensk personal, både semestervikariat och stafettjänster, säger Beate Jacobsen, personalrådgivare på Back Up Helsepersonell.

- Det är fortfarande dubbelt så hög lön i Norge och dessutom betalda resor och boende samt lite kortare arbetsvecka. För mig är det perfekt. Jag bor i Trollhättan och jobbar två veckor i taget i Norge. Jag har två liv, säger Julia Andersson, som besökte mässan ifjol och då fick jobb.

Inte orolig för den norska konkurrensen

Jimmy Olofsson, samordnare, och Rhemy Legaspi, administratör, på Bemanningen centrum i Göteborgs stad, är dock inte oroliga för den norska konkurrensen.

- Nej, ofta är det singlar, ungdomar och de som är nya i yrket som åker till Norge, men många har familj som de inte kan resa ifrån och väljer hellre att söka jobb på hemmaplan. Det kan dessutom vara ganska tufft i Norge. Ofta erbjuds extratimmar, som är svåra att motstå eftersom man exempelvis kan få en Ipad om man jobbar ett visst antal timmar, säger Jimmy Olofsson.

Kester Ekwueme, en av besökarna, har juristutbildning, men svårt att få jobb i det yrket.

- Jag har jobbat som vårdbiträde och därför är det intressant att komma hit. Det är en jättebra mässa och jag kan tänka mig att jobba både i Sverige och Norge, säger han entusiastiskt.

Marianne Vänerlöf, Arbetsförmedlingens samordnare för Vårdveckan, konstaterar att mässan haft olika ansikten sedan början av 1990‐talet, men att både arbetsgivare och nya arbetssökande återvänder år efter år.

‐ Norge har varit med på senare år och något år var även danska vårdarbetsgivare med, säger hon och tillägger att det är många arbetslösa som har fått jobb tack vare Vårdveckan. I år var det en arbetsgivare som berättade att hon löst hela sommarrekryteringsbehovet och dessutom hittat tre presumtiva chefer.

Norge en viktig arbetsmarknad

Också Arbetsförmedlingens Eures-rådgivare är på plats. De arbetar inom det europeiska nätverket European Employment Services med att främja ökad arbetskraftsrörlighet över gränserna.

- Att få ett jobb i Norge kan för många vara en öppning till arbetsmarknaden om man inte lyckas få jobb här. Det kommer dessutom arbetssökande som inte har utbildning och de kan få träffa utbildningsföretag, säger Thomas Engel, Eures-rådgivare på Arbetsförmedlingen i Göteborg.

Han har inte märkt någon minskad efterfrågan på svensk arbetskraft till Norge.

- Nej, det är bara att se i Platsbanken. Det finns över 800 arbetstillfällen utomlands registrerade där, varav ungefär 600 i Norge. Det är en viktig arbetsmarknad för oss och norska arbetsgivare uppskattar svensk personal, som de tycker är pålitliga och gör sitt jobb bra.

Han tillägger:

- Samtidigt har vi kontakt med norska kollegor och skulle vi upptäcka missförhållanden så rapporterar vi det på en gång.

Presskontakt: Jonas Hansson, regional press- och informationsansvarig, Arbetsförmedlingen Göteborg, 010-488 42 92

Snabbfakta

Fakta om Vårdveckan: Vårdveckan är ett årligen återkommande arrangemang som utgör en träffpunkt för arbetsgivare, utbildningssamordnare och besökare som är intresserade av att jobba inom vård och omsorg. Den 12-13 mars genomfördes Vårdveckan 2014 på Arbetsförmedlingen Centrum vid Järntorget i Göteborg.

Norge är en viktig arbetsmarknad
Thomas Engel, Eures-rådgivare, Arbetsförmedlingen Göteborg