Pilotprojekt i textilbranschen ger deltagarna en nystart i sitt yrke

Med Arbetsförmedlingens stöd erbjuds textilarbetare från bland annat Syrien en nystart i sitt yrke i Sverige.

- Det känns som att jag fått en ny chans i livet, säger Warujan Bilemdgian, som under 23 år drev en klädfabrik i Damaskus och nu fått sin yrkeskompetens bedömd.

Warujan Bilemdgian var framgångsrik företagare inom textilindustrin i Syrien. Nu har han fått sin kompetens yrkesbedömd i ett projekt där Arbetsförmedlingen samarbetat med olika parter. Foto: Jonas Hansson.

Allt började med att arbetsförmedlaren Nasir Farah, som arbetar som etableringshandläggare på Arbetsförmedlingen i Stenungsund, fick ett besök av den syriske flyktingen Warujan Bilemdgian.

Han berättade om sin bakgrund inom textilbranschen, som ägare av en fabrik som tillverkade kläder åt den europeiska butikskedjan C&A. Dessutom hade han varit ledamot i Syriens handelskammare.

-Warujan berättade om allt han kunde, men hade inga papper med sig så jag behövde få tag på någon som kunde göra en bedömning av hans kompetens, berättar Nasir Farah.

Han fortsätter:

- Av en slump hittade jag på Eniro igen Proteko i Borås, som är en branschorganisation för textilbranschen och som också utbildar i textil och konfektion. Jag åkte dit med Warujans CV och frågade om de kunde göra en yrkeskompetensbedömning av honom, vilket de också senare gjorde.

Oväntat många män visade intresse

I samband med det kom tankar på om det gick att göra något större av detta, i första hand för kvinnor från Etableringen. Det visade sig dock att inte bara kvinnor utan oväntat många manliga arbetssökande var intresserade och till sist blev det en grupp på 14 deltagare från Syrien, Afghanistan, Palestina och Eritrea.

Upplägget har varit två veckors fördjupad kartläggning på halvtid (Arbetsförmedlingens tjänst Meritportföljen) i Göteborg och sedan tre veckors yrkeskompetensbedömning (YKB) i Borås.

Deltagarna fick också skapa sina egna klädesplagg, bland annat av kläder som köpts in på second hand-butiker och sedan skars om och fick ny design.

När det hölls avslutningsmingel på Astars lokaler i Göteborg visade deltagarna upp sina plagg för bland annat inbjudna arbetsgivare.

Två av deltagarna erbjöds på stående fot praktikplatser och ytterligare två fick jobberbjudanden.

- Det känns mycket bra och förhoppningen är förstås att det ska leda till arbete inom textilbranschen för alla som vill gå vidare inom det området, säger Nasir Farah.

Sawsan Abolainein från Syrien och Ahmed Natil från Palestina har samarbetat kring bland annat den här svenskinspirerade klänningen. Foto: Jonas Hansson.

Kan bli modell för andra branscher

Sofia Alstam, sektionschef för Arbetsförmedlingens etablering i Göteborgs kranskommuner, konstaterar att upplägget har varit unikt så till vida att det bestått av ett paket av olika åtgärder:

- Det är själva paketeringen som varit framgångsfaktorn. Dessutom har deltagarna blivit bedömda i en arbetsmiljö och inte i skolbänken. Jag ser det här som ett pilotprojekt som kan bli en modell för samarbete också i andra branscher, säger hon.

På frågan om det finns jobb att få inom den krisdrabbade textilbranschen i Sverige svarar Sofia Alstam:

- Ja, det tror jag. Många företag har också börjat diskutera att ”ta hem” produktion till Sverige igen av logistiska skäl. Jag tror inte det händer nu, men kanske om fem-tio år.

Både oslipade och färdigslipade diamanter

Ann-Charlotte Höijer, projektledare för yrkeskompetensbedömningen på Proteko, tror också på en framtid inom branschen för flera av deltagarna:

- Ja, det finns en antal färdigslipade och några oslipade diamanter bland deltagarna, säger hon.

Warujan Bilemdgian beskriver känslan efter yrkeskompetensbedömningen som att livet har tagit en ny vändning:

- Jag berättade om min verklighet för Arbetsförmedlingen och det ledde till allt detta. Det är som med musik, det behövs ett ackord för att solisterna ska låta bra tillsammans. I det här fallet har Arbetsförmedlingen varit ackordet, eller mellanhanden. Jag känner stor stolthet att få ha varit med – särskilt som jag förlorade allt jag ägde när jag flydde från Syrien. Nu är min dröm att öppna eget företag eller textilskola, säger han.

Bröllopsklänningar

Sawsan Abolainein från Syrien har bland annat skapat bröllopsklänningar i sitt hemland och Ahmed Natil från Palestina, som sytt kläder sedan han var 13 år, har designat och tillverkat kvinnokläder.

Båda hoppas de nu på jobb inom textilbranschen i Sverige.

Det gör också Haya Al-Bedeen från Syrien, som bland annat har jobbat på en Adidas-fabrik i Damaskus.

- Vi har lärt oss mycket de här veckorna, både yrkeskunskaper och om kulturella skillnader i modet i Sverige och våra hemländer, säger de.

Totalt har 14 deltagare yrkeskompetensbedömts, bosatta i tolv kommuner i Göteborgsområdet.

Joel Klintenberg, kursansvarig på Proteko i Borås, delar ut intyg till Barzan Cheikho. I bakgrunden Khaled Abu Aljas. Foto: Jonas Hansson.

Leyla Savarani och Inas Azawi, coacher/utbildare på Astar, Ann-Charlotte Höijer, konsultchef på Proteko, Nasir Farah, arbetsförmedlare, Anna-Lena Öhrn, yrkeslärare på Borås Yrkeshögskola (med en dress tillverkad av en deltagare) samt Warujan Bilemdgian, före detta industriledare på en textilfabrik i Syrien och först ut att valideras. Foto: Jonas Hansson.

Nasir Farah, en av de fem etableringshandläggare på Arbetsförmedlingen som ingått i det team som arbetat med projektet. Foto: Jonas Hansson.

Projektets parter

• Arbetsförmedlingen - yrkesvägledning.
  • Utbildningsföretaget Astar - fördjupad kartläggning av deltagarnas meriter (enligt Arbetsförmedlingens tjänst Meritportföljen).
  • Proteko – yrkeskompetensbedömning.
  • Borås yrkeshögskola - lokaler och lärare.
  • ACG Nyström AB, som tillhandahåller och säljer maskiner för textilindustrin - delar av undervisningen.
  • Textile Fashion Center i Borås, mötesplats och kreativt centrum för textilindustrin – inte formellt en partner, men har bidragit till att marknadsföra deltagarna mot intresserade arbetsgivare.

Dessutom var Warujan Bilemdgian, som var först ut att yrkeskompetensbedömas, med som stödlärare och en länk till deltagarna.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92

Nu är min dröm att öppna eget företag eller textilskola.
Warujan Bilemdgian, från Syrien