Utlandsfödda siktar på jobb i textilbranschen

En grupp utandsfödda arbetssökande från Göteborg och kranskommunerna, samtliga med bakgrund inom textilbranschen, har under hösten genomgått en yrkeskompetensbedömning.

Nu är bedömningen, som baseras på många olika moment inom textil och konfektion, avslutad.

Vid ett mingel på utbildningsföretaget ASTAR den 20 oktober visar deltagarna upp prover på kläder och andra textilverk som de tillverkat.

Deltagarna är alla nyanlända i Sverige och inskrivna i Arbetssförmedlingens etableringsprogram. Yrkeskompetensbedömningen har genomförts hos stiftelsen PROTEKO i Borås, som arbetar med att kompetensutveckla den svenska textilbranschen, i samarbete med Borås Yrkeshögskola och textilföretaget ACG Nyström AB.

De har fått möjlighet att praktiskt visa var de befinner sig i den textila processen och en fördjupad kartläggning av deras kunskaper har utförts av ASTAR. Målet med projektet har varit att öka deltagarnas möjlighet till arbete inom textilbranschen i Sverige.

Media är särskilt välkomna att medverka och ta del av ett av många initiativ för att nyanlända ska få en chans att ta sig in på arbetsmarknaden.

Fotnot: Arbetsförmedlingens senaste nationella arbetsmarknadsstatistik visar att arbetslösheten bland inrikes födda vid slutet av september månad var 4,6 procent medan den för utlandsfödda var 21,6 procent.

Datum: Tisdag den 20 oktober

Tid: Kl 14.00-16.00

Plats: Astar, Åvägen 17 C, Göteborg

Karta: http://kartor.eniro.se/?q=%C3%A5v%C3%A4gen+17+c+g%C3%B6teborg

För information: Sofia Alstam, Arbetsförmedlingen, 010-486 02 81, Anna-Karin Reis, ACG Gruppen, 033-17 88 83, Anna-Lena Öhrn Lannestam, Borås Yrkeshögskola, 033-35 58 16, Ulrika Trädgårdh, Astar, 0764-95 83 40, Maria Svanehed, Proteko, 0708-85 40 03.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92