Utlandsjobben i fokus på inspirationsmässa

På tisdag kommer hundratals arbetssugna från olika orter i Västra Götalands län till Borås för att lära sig mer om hur man får jobb på ett callcenter vid Medelhavet eller vad som krävs för att jobba på Gardemoens flygplats i Oslo.

Arbetsförmedlingen Eures anordnar tisdagen den 6 oktober en inspirationsdag på First hotel Grand med utlandsjobb i fokus.

Det finns miljontals lediga platser i Europa och i vår närhet börjar Danmark få brist på arbetskraft.

På mässan i Borås står ett antal företag som har jobb att erbjuda till rätt sökande, men det finns också flera utställare som bland annat informerar om hur man fixar ett säsongsjobb i Alperna eller hur man blir telefonförsäljare på ett callcenter vid Medelhavet. Arbetsförmedlingens utlandsförmedlare berättar även vad man bör tänka på vid utlandsarbete. Förmedlarna kommer dessutom kunna matcha besökarna mot riktiga jobb runt om i hela världen.

Se bifogat mässprogram för mer information.

Massmedia är varmt välkomna till inspirationsdagen, som pågår mellan 10 och 16, Det finns goda möjligheter att få träffa arbetssökande och förmedlare från Arbetsförmedlingen på mässan.

Vad: Arbetsförmedlingen Eures inspirationsmässa för utlandsarbete

När: Tisdag 6 oktober 10-16

Var: First hotel Grand, Borås

Hör av er till Olof Lönnehed för att få mer information.

Välkomna!

Fakta: Eures är europeisk arbetsförmedling

Syftet med Eures-nätverket är att öka rörligheten på den gemensamma arbetsmarknaden i Europa. Det sker via matchning av arbetsgivare och arbetssökande inom EU, EES-länderna och Schweiz.

För information: Kaisa Krüger, Euresrådgivare, Arbetsförmedlingen 010-486 58 10
Presskontakt: Olof Lönnehed, informatör, 010-488 46 03