Volvokoncernen trappar upp Äntligen jobb i samarbete med Arbetsförmedlingen

Volvokoncernen trappar upp sitt engagemang i Äntligen jobb, ett initiativ som vänder sig till utlandsfödda akademiker. Fjolårets elva platser utökas nu till 40.

– Självklart vore det jätteintressant med praktik på ett så stort företag, som är känt över hela världen, säger Medoun Diop, en av kandidaterna som medverkade på den speed dating som arrangerades med Volvo hos Arbetsförmedlingen i Göteborg.

Neeta Dulhani, verification engineer på Volvo Bussar med en bakgrund i Indien, var en av de elva som deltog i Äntligen jobb ifjol. Här i samtal med Debasai Berhane från Eritrea, en av årets kandidater med kompetens inom upphandling och distributionskedjor. Foto: Jonas Hansson.

När Volvokoncernen och Arbetsförmedlingen 2015 drog igång ett samarbete kring Äntligen jobb erbjöds 11 personer praktik i Göteborg. I år finns 40 platser, varav 35 i Göteborg, fyra i Arvika och en i Braås.

Nyligen genomfördes en speed dating i Arbetsförmedlingens lokaler på Hisingen i Göteborg, där Arbetsförmedlingen i samråd med Volvo valt ut kandidater som var och en under dagen fick träffa representanter för en lång rad avdelningar inom Volvo.

– Äntligen jobb är en jättebra möjlighet för utlandsfödda akademiker som är inskrivna hos oss. De goda resultaten från förra året gör att det känns ännu mer utmanande att tillsammans med Volvo fortsätta att skapa nya möjligheter för den här målgruppen. Vi upplever att vi bryter ny mark, säger Tanja Tajic Björkman, sektionschef på Arbetsförmedlingen Västra Göteborg.

Mångfald en framgångsfaktor

Också Johanna Flanke, HR-chef för Volvokoncernen i Sverige, ser positivt på samarbetet:

– Volvokoncernen har medarbetare från över 40 olika länder i Sverige. För oss är mångfald en framgångsfaktor och vi driver flera olika initiativ för att hjälpa utlandsfödda till arbete. Äntligen jobb är ett fantastiskt exempel med goda resultat både inom Volvo och andra företag. Nu ser vi fram emot att tillhandahålla ytterligare praktikplatser och därmed en öppning till arbetsmarknaden, säger hon.

Från Volvokoncernen medverkade bland annat Anna Davidsson, rekryterare och koordinator för Äntligen jobb, samt Maria Arnell, employer branding manager, när det arrangerades en speed dating på Arbetsförmedlingen med utlandsfödda akademiker inom Äntligen jobb. Foto: Jonas Hansson.

Maria Arnell, employer branding manager för Volvokoncernen, berättade för de inbjudna kandidaterna att de har 100.000 anställda och varje dag hålls globala möten med kollegor över hela världen, som man lär känna också som vänner.

– I och med att vi är ett globalt företag blir man också själv global när man jobbar här och det finns också stora chanser att byta arbetsplats inom koncernen, både inom och utom Sverige. Det är en hel värld av möjligheter som öppnas upp.

Inte ångrat sig

– Jag var först lite tveksam till att vara med när Arbetsförmedlingen ringde och frågade. Jag hade många frågor, bland annat om det matchade min kompetens, men för mig var det viktigt att komma in på arbetsmarknaden igen efter flytten till Sverige. Efter intervjun, som var väldigt positiv, bestämde jag mig direkt för att tacka ja, vilket jag inte ångrat, säger hon.

Anna Davidsson, rekryterare på Volvokoncernen och koordinator för Äntligen jobb, konstaterar att de har gått in i samarbetet med Arbetsförmedlingen kring Äntligen jobb både för deras egen långsiktiga kompetensförsörjning, men också som en del i deras samhällsansvar/CSR-arbete.

– Vi var väldigt nöjda ifjol och det har gått bra för de som deltog också. Tre-fyra fick jobb hos oss, några hos andra företag och några utbildar sig vidare, bland annat på Chalmers, säger hon och konstaterar att det efter den sex månader långa praktiken inte finns någon jobbgaranti.

– Nej, det ger ingen direktväg till jobb hos oss utan alla får följa den ordinarie rekryteringsprocessen, men självklart är det väldigt positivt att få sökanden som har kunskap i våra programvaror och som har erfarenhet av att jobba inom Volvokoncernen. Det är en väldigt bra referens.

Medoun Diop hoppas på Äntligen jobb-praktik hos Volvokoncernen.

Bland de bästa

En av årets sökande är Medoun Diop, som kom till Sverige för ett år sedan. Han kommer från Senegal, men har också jobbat i Dubai och hans yrkesbakgrund är inom logistik.

– Det var Arbetsförmedlingen som tipsade mig. Självklart vore det jätteintressant med praktik på ett så stort företag, som är känt över hela världen

Hans speed dating, som varade 15-20 minuter, gick bra.

– Ja, det kändes positivt. Som jag känner det vill man vara med de bästa när man själv vill vara bland de bästa. Då är Volvo en stor chans till en ingång på arbetsmarknaden, säger han och ler.

Presskontakt: Jonas Hansson, regionkommunikatör, 010-488 42 92

För mig var det viktigt att komma in på arbetsmarknaden igen efter flytten till Sverige.
Neeta Dulhani, Volvo Bussar, före detta deltagare i Äntligen jobb