400 fler sysselsatta inom kultur och media

Arbetsmarknaden inom kulturbranscherna fortsätter att växa. Sysselsättningen ökar med 400 personer nästa år. Det handlar ofta om uppdragsbaserade jobb, arbetsgivarna är fortsatt försiktiga med att anställa fast personal.

Den starka arbetsmarknaden i Sverige fortsätter att få genomslag inom området kultur och media. Även nästa år kommer antalet sysselsatta att växa, med 400 personer visar en ny prognos från Arbetsförmedlingen. Det ger en ökning av sysselsättningen med 0,7 procent. Prognosen bygger på intervjuer med privata och offentliga arbetsgivare inom kulturbranscherna.

- Trenden som vi såg vid vår förra prognos håller i sig och sysselsättningen fortsätter att öka i kultur- och mediebranscherna, säger Stefan Popovic, chef för Arbetsförmedlingen Kultur Media.

Arbetsgivarna inom filmbranschen samt bild och form tror på ökad efterfrågan även nästa år. Det betyder något fler som anställs eller får uppdrag.  Inom scen och ton är arbetsgivarna lite mer försiktiga, även om de räknar med en viss uppgång.

Det är fortsatt hård konkurrens om jobben inom konstnärliga yrken, som dansare, musiker, konstnärer och skådespelare.  Samtidigt är det brist på personal inom tekniska yrken, som kvalificerade scentekniker, ljus- och ljudtekniker.

Inom mediebranschen fortsätter strukturomvandlingen. Det har lett till brist på journalister med kvalificerade digitala kunskaper och ett överskott på journalister som inte möter de nya kraven.

Totalt är cirka 80 000 personer sysselsatta inom kultur och media. Många kombinerar eget företagande med korta uppdrag och varvar med arbete inom andra branscher.

Arbetsmarknadsläget under 2019 för ett urval av yrken:

Källa: Arbetsförmedlingen

För kommentarer: Stefan Popovic, chef, Arbetsförmedlingen Kultur Media, 010-486 87 40

För information: Peter Nofors, analytiker, 010-486 76 97

Presskontakt: Anna-Lena Immo, pressekreterare, 010-488 35 99