Arbetslösheten svagt nedåt

Den totala arbetslösheten fortsätter att minska, men i en avtagande takt. Arbetsmarknaden är fortsatt god med många nya jobb.

I slutet av maj var 331 000 personer inskrivna som öppet arbetslösa eller deltagare i arbetsmarknadspolitiska program. Det är en minskning på strax under 7 000 personer sedan maj 2018.

Arbetslösheten har sjunkit från 6,8 till 6,6 procent sedan maj förrra året. Men minskningen i arbetslösheten sker i allt lägre tempo, månad för månad.

I maj varslades 4 900 personer om uppsägning, vilket är 1 000 personer fler än genomsnittet för det senaste året.

Igår den 12 juni presenterade Arbetsförmedligen Arbetsmarknadsutsikterna för 2019-2020. Baserat på intervjuer med drygt 10 000 arbetsgivare inom offentlig och privat sektor bedömer Arbetsförmedlingen att det tillkommer 120 000 fler jobb under perioden 2019-2020.

Kort om arbetsmarknaden i maj 2019
Inom parentes anges motsvarande siffror för maj 2018.

• 6,6 procent var inskrivna som arbetslösa (6,8).* Sammanlagt 331 098 personer

(337 910).

• 7,5 procent av ungdomarna 18-24 år var inskrivna som arbetslösa (8,2).* Sammanlagt

39 750 ungdomar (43 592).

• 170 202 personer var öppet arbetslösa (173 157).
  • 160 896 personer deltog i program med aktivitetsstöd (164 753).
  • 22 457 personer anmälde sig som öppet arbetslösa (20 534).
  • 34 680 personer fick arbete (41 767).
  • 4 879 personer varslades om uppsägning (3 816).

*Andel av den registerbaserade arbetskraften.

Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik i maj 2019.

Verksamhetsstatistiken för juni publiceras den 15 juli kl. 06:00.

Fakta om statistiken

Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft.

Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).

Mer information om Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik

Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning