Tusentals arbetslösa riskerar att förlora sin ersättning

Report this content

De närmaste två månaderna riskerar 10-20 000 arbetslösa att förlora sin ersättning om de inte lämnar in sin aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen. De nya reglerna började gälla den 1 september och sista dagen att lämna in rapporten för januari är den 15 februari. De som inte har lämnat in någon rapport alls innan dess kan förlora sin ersätt-ning helt.

A-kassorna rapporterar att många av medlemmarna som inte lämnade in sin aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen i oktober, inte heller gjorde det i november. Det rör sig uppskattningsvis om 10-20 000 arbetslösa, som riskerar att förlora sin rätt till ersättning om de inte har lämnat in en rapport den 15 februari.

Tekniska problem hos Arbetsförmedlingen, bristande information, funktionshinder och språkproblem är några av skälen som medlemmarna uppger när deras a-kassa frågar varför de inte har lämnat in aktivitetsrapporten.

- Det handlar troligen till stor del om de allra svagaste grupperna bland de arbetslösa som riskerar att förlora ersättningen, säger Melker Ödebrink, kanslichef på SO.

Frågor besvaras av:
Melker Ödebrink
kanslichef SO
melker.odebrink@samorg.org

SO är en fristående och politiskt oberoende service- och intresseorganisation för landets 29 arbetslöshetskassor. Verksamheten grundas på en lagreglering och går bland annat ut på att informera och utbilda om arbetslöshetsförsäkringen och i förekommande fall företräda a-kassorna.

Taggar: