Ariba rapporterar rekordresultat - Analytikernas förväntningar överträffade

Ariba rapporterar rekordresultat - Analytikernas förväntningar överträffade Ariba meddelade kvällen den 18 september ett rekordresultat för det fjärde kvartalet och för räkenskapsåret som avslutades den 30 september. Analytikernas förväntningar i USA överträffades med god marginal. Ariba rapporterar en intäkt på 134,9 miljoner USD för verksamhetens fjärde kvartal vilket är 67% mer än föregående kvartal. Detta innebär förbättring med 687% jämfört med samma period föregående år. Kvartalets resultat, exklusive verksamhetsfrämmande kostnader uppgår till en förlust på 1,1 miljoner USD. Detta innebär ett resultat per aktie på 0,00 USD. Resultatet överträffade analytikernas förväntningar av en förlust på 0.05 dollar per aktie. Under motsvarande kvartal 1999 var resultatet en förlust på 4.6 miljoner eller 0.03 dollar per aktie. Intäkterna för räkenskapsåret 2000 var 279 miljoner USD, en ökning med 515 procent mot 45.4 miljoner USD föregående år. Resultatet för räkenskapsåret, exklusive verksamhetsfrämmande kostnader, är en förlust på 29.5 miljoner USD vilket motsvarar en förlust på 0.15 USD per aktie. - Vårt starka resultat det senaste kvartalet och året visar på styrkan hos vår B2B modell. Vi har genom handling åter visat ledarskap inom detta område. Att vi nu når break even och har rekordintäkter bekräftar att vår strategi har varit korrekt, säger Keith Krach, Aribas styrelseordförande och CEO. - Under förra året utökade vi vår kundbas med 500 procent och genomförde fler B2B affärer än någon av våra konkurrenter. Efterfrågan på Aribas eCommerce Platform är fortsatt stark eftersom fler företag - i en rad olika branscher - inser de klara och omedelbara fördelarna med våra tjänster, säger Keith Krach. Ökad kundbas Bland Aribas kunder finns några av världens ledande företag inom en rad olika branscher som bland annat: finansiella tjänster, hälsovård, konsument, bil-, förpacknings-, olje- gas-, hårdvaru- och mjukvaruindustrin. Under det gångna kvartalet har Ariba utökat kundbasen med 114 företag exempelvis: Allied Worldwide, Pfizer, Target Corp., American International Group, Inc., Bear Stearns & Co. Inc., Commonwealth Bank of Australia, First Data Corporation, Hallmark, Honeywell, ING Group, Kmart och NEC Under det föregående räkenskapsåret växte kundbasen till 435 företag. Bland årets nya kunder finns bland annat; Dell, Dupont, Cargill, Unilever, American Express, Bank of America, Sabre, Arthur Andersen, BMW, Volkswagen, E*Trade, Merrill Lynch och Bethlehem Steel. Ariba har under året även tillkännagivit samarbete med en fler stora B2B marknadsplatser som de skall leverera den tekniska plattformen till: * e2Open, en global oberoende marknadsplats för dator-, elektronik- och telekom- industrierna. Bland de grundande företagen finns Hitachi, IBM, LG Eletronics, Matsushita Electric (Panasonic), Nortel Networks, Seagate Technology, Solectron, och Toshiba; * World Wide Retail Exchange, världens ledande marknadsplats för konfektionsföretag. Idag använder 20 konfektionsföretag marknadsplatsen, bland annat, Albertson's, Best Buy, CVS och Gap Inc.; * Transora, en global marknadsplats för livsmedel- och serviceindustrin. 54 av världens största konsumentföretag är med i projektet bland annat Coca Cola, Unilever och Sara Lee. Övriga aktiviteter Under det senaste kvartalet lanserade Ariba 7.0 versionen av Ariba Buyer, det program som möjliggör elektroniska inköp. Den nya versionen har förbättrade språk, valuta och logistik funktioner. Den nya versionen möjliggör snabbare och enklare installationer och användning. Ariba Buyer 7.0 har även en direktramp till marknadsplatser, exchanges, och Ariba® Commerce Services Network (Ariba CSN) som det öppna digitala nätverk där samtliga Ariba användare ingår och som gör det möjligt för företag att göra affärer med valfri partner över hela välden. Detta kvartal lanserade Ariba tillsammans med Microsoft och IBM UDDI projektet (Universal Description Discovery and Integration). UDDI hjälper användare att hitta leverantörer och eller köpare på nätet. 36 andra eCommerce företag deltar i detta initiativ som strävar efter att utveckla en gemensam standard för e-handel. Ariba startade ett antal samarbeten med globala finansföretag för att ta fram och integrera avancerade finansiella tjänster för B2B handel. Bland företagen finns ABN-Amro, Bank of America, American Express, US Bancorp, och Visa. Målet med dessa samarbeten är att Ariba skall vara det första företag som kan erbjuda integrerade finansiella tjänster på en global plattform. I ett samarbete med webMethods och EDS introducerades "webMethods Ariba Supplier Solutions" en mjukvara och service lösning som accelererar och förenklar leverantörernas integration med Ariba Commerce Services Network (Ariba CSN). För ytterligare information kontakta: Claes Löhr, Nordic Area Manager Ariba, tel: 08-655 36 42 eller clohr@ariba.com Besök gärna www.ariba.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00380/bit0002.pdf