Förmedlare varnas

Försäkringsförmedlarna European Wealth Management Group AB (EWMG) varnas av Finansinspektionen och tvingas betala en straffavgift på 600 000 kronor.

Bakgrunden till sanktionen är att EWMG har använt sig av anställda försäkringsförmedlare som har saknat tidigare praktisk erfarenhet av försäkringsförmedling. Samtidigt har företaget förmedlat komplicerade och kostsamma investeringsprodukter till privatpersoner. Enligt såväl lagen om försäkringsförmedling som Finansinspektionens föreskrifter ska försäkringsförmedlare ha tillräcklig kunskap och kompetens för att förmedla försäkringar, vilket även innefattar praktisk erfarenhet. Försäkringsförmedling är en kvalificerad tjänst och kunderna har rätt att förvänta sig att förmedlingen utförs av en person som uppfyller de högt ställda yrkeskraven. EWMG har inlett ett omfattande åtgärdsprogram för att komma tillrätta med bristerna. Åtgärderna följs upp i Finansinspektionens fortsatta tillsyn. Karolina Palutko Macéus, Presschef Tel 08-787 83 30 Mob 070-791 10 74 Charlotta Carlberg Avdelningschef Rätts Tel 08-787 83 71 Mob 076-127 59 02