Kortsiktighet och lågt riskmedvetande i de gamla ersättningssystemen

Behovet av långsiktighet i ersättningssystemen är stort. Det är slutsaten av Finansinspektionens undersökning av rörliga ersättningar i finanssektorn under 2009.

Under november 2009 genomförde FI en enkätundersökning omfattande ett urval av banker, värdepappers-, försäkrings- och fondbolag. Enkäten omfattade samtliga anställda på bolagen. Undersökningen speglar förhållanden innan regler för utformandet av ersättningssystem i finanssektorn existerade. Undersökningen visar att närmare 60 procent av de anställda fick någon form av rörlig ersättning. I genomsnitt uppgick den rörliga ersättningen till 16 procent av den fasta lönen för 2008, vilket motsvarar cirka två månadslöner. Rapporten understryker behovet av mer långsiktighet i ersättningssystemen. Nära nog all rörlig ersättning för 2009 tjänades in under ett år eller mindre och betalades ut inom ett år. Endast 40 procent av all rörlig ersättning baserad på kvantitativa kriterier var riskjusterat. Undersökningen är en del i FI:s förberedande arbete inför den kommande tillsynen av ersättningssystemen. FI:s nya regler för rörliga ersättningar trädde i kraft den 1 januari 2010. Enligt dessa ska företagens ersättningssystem främja långsiktighet och inte uppmuntra till överdrivet risktagande. FI förutsätter att företagen inom finanssektorn kommer att anpassa framtida ersättningsssystem till de nya reglerna. Läs mer på www.fi.se