Aros Bostad förvärvar bolag med bostadsprojekt i Slakthusområdet

Aros Bostadsutveckling AB ("Aros Bostad") har förvärvat bolaget LS Slakthusgränd AB (”LS Slakthusgränd”) från LaTERRE Ventures AB och Stackelberg Holding AB. Bolagsförvärvet är en del i strategin att kontinuerligt förvärva fler attraktiva projektmöjligheter till Aros Bostads byggrättsportfölj.

LS Slakthusgränd har under 2022 ingått exploateringsavtal med Stockholm stad rörande ett kvarter inom etapp 1 av Slakthusområdet i södra Stockholm. Avtalet omfattar en markyta om cirka 4 000 kvm med en möjlig exploatering om cirka 130 nya bostäder, lokaler i markplan samt en förskola. Tillträde till fastigheten är beräknat till första kvartalet 2024.

”Genom förvärvet av LS Slakthusgränd stärker vi vår närvaro inom Slakthusområdet, där vi sedan tidigare har en markanvisning inom etapp 3. Slakthusområdets förvandling från centralt beläget verksamhetsområde till levande stadsmiljö är ett jättespännande projekt. Vi ser fram emot att ta aktiv del i stadsomvandlingen, där vi kommer att bidra med attraktiva bostäder och lokaler.”

Aros Bostads Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank. Mer information finns på www.arosbostad.se/investerare

Denna information är sådan som Aros Bostadsutveckling AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-13 07:30 CET.

Magnus Andersson, VD, e-post: magnus.andersson@arosbostad.se, telefon: +46 73 410 12 43
Anna Åkerlund, Kommunikations-/IR-chef, e-post: anna.akerlund@arosbostad.se, telefon: +46 70 778 28 97

Aros Bostad är en bostadsutvecklare i Storstockholm med fokus på utveckling av funktionella och hållbara bostäder i attraktiva geografiska lägen, med materialval och gestaltning som står sig över tid. Bolaget förvärvar, utvecklar och/eller konverterar kommersiella fastigheter och mark till byggrätter eller färdiga bostäder. Genom att agera långsiktigt, med ansvar för hela värdekedjan, skapas en trygg bostadsaffär för kunderna och en stabil avkastning åt investerarna.

Bolaget bildades 2006 och dess geografiska fokus är Storstockholm och Uppsala. Aros Bostad driver, per den
31 mars 2022, 34 bostadsutvecklingsprojekt i olika utvecklingsskeden motsvarande cirka 4 900 bostäder. Aros Bostadsutveckling AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Erik Penser Bank. Mer information finns på www.arosbostad.se