Aros Bostad förvärvar nio fastigheter i Björknäs, Nacka kommun

Aros Bostadsutveckling AB publ (”Aros Bostad”) har förvärvat nio fastigheter i Björknäs, Nacka kommun. Tillträde sker vid lagakraftvunnen detaljplan.

Aros Bostad har förvärvat nio mindre fastigheter i Nacka kommun med avsikt att driva detaljplan för att vidareutveckla området och tillföra fler bostäder. Sedan tidigare utvecklar Aros Bostad två områden i Nacka kommun; ett pågående bostadsprojekt med cirka 270 välplanerade lägenheter invid Orminge Centrum och ett kommande projekt om cirka 80 bostäder i Ektorp.

”Nacka är en av våra prioriterade marknader i Stockholmsområdet, så vi är glada över att få vara del av den fortsatta utvecklingen av bostäder i kommunen. I Björknäs inleder vi nu arbetet med att skapa ett attraktivt bostadsområde som genom långsiktiga materialval och en hållbar arkitektur kommer att bidra positivt till den omkringliggande boendemiljön. Nacka kommun förespråkar ett hållbart byggande, vilket är helt i linje med vår ambition på Aros Bostad.”

Huvudinvesterare är företrädesvis institutionellt kapital från Första AP-fonden, finländska Varma, SEB Trygg-Liv, SEB pensionsstiftelse, Östersjöstiftelsen samt ett antal framstående och kapitalstarka entreprenörer och investerare. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank.

Aros Bostad driver bostadsutvecklingsprojekt i olika utvecklingsskeden motsvarande cirka 3 700 bostäder. Geografiskt fokus är Mälardalen med särskild inriktning mot Storstockholm.

Magnus Andersson