Pangea första internationella storkunden

Sveriges största telehouse klart på rekordtid Pangea första internationella storkunden Sveriges största trafikplats för kommunikation via Internet finns hos Arrowhead. Företagets telehouse i Solna har ansenlig kapacitet för både svenska och internationella teleoperatörer plus housing och hosting för företag med speciellt viktiga eller känsliga IT-system. Arrowhead och nätkabelbolaget Pangea Ltd tecknade nyligen ett 15-årigt avtal som innebär att bolaget blir Arrowheads första stora internationella telehousekund. Som ett led i sin ambition att bli en av Sveriges riktigt stora aktörer på Internet-marknaden satsar Arrowhead också på telehouses, dvs datahallar som svarar mot speciellt höga krav på tillgänglighet och säkerhet. Här finns kapacitet för flera olika carriers, utbyte av IT-trafik och de resurser som företag med affärskänsliga system, t ex banker, mäklare och e-handelsföretag, måste ha för att inte riskera avbrott i sin verksamhet. Arrowhead avser också att bygga på andra strategiska platser i landet för att möta en ökande efterfrågan. I tillägg till dessa telehouses kommer ett större antal telecottages att skapas. I dag finns sådana redan etablerade i Sundsvall, Östersund och Malmö. - På mindre än tre månader byggde vi Sveriges största telehouse och den 1 oktober 2001 startade vi driften i den 2 000 kvm stora hallen, säger Roland Undhagen, ansvarig för affärsutveckling hos Arrowhead. Pangea är en av de ledande nätleverantörena i norra Europa och vi är mycket nöjda med att de blev vår första stora internationella kund. Vi har tecknat ett långsiktigt avtal på 15 år, som innebär att de hyr plats i vårt telehouse för ett sammanlagt ordervärde av 80 miljoner kronor. - Pangea är ett nytt företag på den skandinaviska marknaden och vi är därför extra beroende av att kommunikationen fungerar oklanderligt i våra optiska fibernät. Arrowheads telehouse har den kapacitet och kompetens vi sökte och svarar mot våra högt ställda krav på säkerhet, säger Stephen Lovas, Executive Vice President för Pangeas Sales and Marketing. Ring gärna för mer information: Roland Undhagen, Affärsutvecklingsdirektör, Arrowhead, tel: 020-110 20 30 Maria Öhgren, Informationsdirektör, Arrowhead, tel: 08-723 39 04 Stephen Lovas, Executive Vice President of Sales and Marketing at Pangea Ltd, tel: +1 914 989 2211 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00460/bit0002.pdf