Ny Artelon® Surgical Suture tillgänglig i Europa

Ny Artelon® Surgical Suture tillgänglig i Europa Artimplant får CE-märkning på ny sutur Biomaterialföretaget Artimplant har fått ny CE-märkning för en tjockare och starkare Artelon® Surgical Suture (storlek 2) som möter ytterligare kliniska behov inom framförallt ortopedi. Tidigare har den tunnare suturen 2-0 godkänts för marknadsföring i Europa. Biomaterialet Artelon® är en patenterad nedbrytbar polyuretanurea som ger ett temporärt stöd åt läkande kroppsvävnad. Materialets utmärkta biokompatibilitet i både mjukvävnad och ben har demonstrerats vid flera tidpunkter. Suturens långa nedbrytningstid ger fördelar för patienten, särskilt i situationer när läkningen sker långsamt eller när den ersatta vävnaden är utsatt för hög mekanisk belastning, som till exempel vid reparation av senor och ligament. Den nya suturen är lämplig vid reparation av senor och ligament, t ex akillessena. Artimplant avser att ytterligare utöka familjen av produkter baserade på fiber, skum och film för olika applikationer inom ortopedi samt oral- och plastikkirurgi. För ytterligare information kontakta: Tord Lendau, VD, tel. 031-746 56 00, 0708-369 403, tord.lendau@artimplant.se www.artimplant.se Artimplants affärsidé är att utveckla nya nedbrytbara biomaterial och implantat som tillfredsställer patienters, läkares och vårdgivares behov inom ortopedi och andra terapiområden. Artimplant är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/08/20041108BIT21200/wkr0001.pdf