Aspiro i avtal med Smart för att utveckla och marknadsföra ny mobil reseservice

Aspiro i avtal med Smart för att utveckla och marknadsföra ny mobil reseservice Aspiro and Smart, norra Europas ledande företag när det gäller elektronisk distribution av reseinformation, reservationer och biljettering, har undertecknat ett samarbetsavtal som tar reseindustrin in i den mobila åldern. Baserat på information från Amadeus databas - reseindustrins största globala system för information och distribution - ska den nya mobila tjänsten göra det möjligt för mobiltelefonanvändare att få tillgång till tider och destinationer, om det finns lediga platser och vad de kostar på flyg över hela världen. Avtalet täcker tre faser. Redan den 1 augusti kommer en resetjänst som innehåller information om flygtider och destinationer, om det finns lediga platser samt vad de kostar finnas tillgänglig. Detta innebär att Aspiro är bland de första att erbjuda en så omfattande mobil resetjänst. Tjänsten marknadsförs mot operatörer och portaler som i sin tur kan erbjuda sina abonnenter en verkligt nyttig resetjänst. I en andra fas innebär samarbetet mellan Aspiro och Smart att resetjänsten utökas till att omfatta information om ca 55 000 hotell över hela världen, samtliga större biluthyrningsfirmor samt en automatisk notifieringsfunktion, som innebär att användaren automatiskt får ett meddelande om ett bokat flyg är försenat. I en tredje fas kommer Aspiro och Smart att utveckla en bokningsfunktion, sdär användaren kan boka sin resa genom några tryck på mobiltelefonens tangenter. Detta tillåter användaren att boka fly, hotell eller hyrbil överallt i världen utan att behöva ringa upp någon bokningscentral. Bokningsfunktionen beräknas vara klar i september i år. "Att resa handlar ju verkligen om mobilitet. Det känns naturligt att kunna ge en mobil resetjänst till människor som befinner sig på resande fot. Tack vare avtalet med Aspiro kan vi nå ut till Aspiros omfattande nätverk av mobil operatörer och portaler med en sådan tjänst," säger Gunnar Widén, Manager Wireless Travel Management på Smart. För mer information, vänligen kontakta: Magnus Liljegren, Aspiro Content Aggregation, tel: +46 (0)709 918077 Gunnar Widén, Manager WTM, Smart AB, tel: + (0)8 458 0607 Om Aspiro Aspiro tillhandahåller mobila applikationer och tjänster som möjliggör ett flexibelt och rörligt liv, med hjälp av de mest innovativa teknikerna. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till branschspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är idag en betydande spelare på den globala marknaden för mobilt Internet. Företaget har över 170 anställda och kontor i Sverige, Norge, Luxemburg och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com About Smart SMART är norra Europas ledande företag när det gäller elektronisk distribution av reseinformation, reservationer och biljettering. Via Smarts nät når reseproducenterna ut till 1 750 resebyråer och 12 000 datorarbetsplatser. Resebyråerna får i sin tur tillgång till avancerade bokningssystem för flyg, tåg, hotell, hyrbil, båt, turistprodukter, charter med mera. Samtidigt förser Smart återförsäljarna med verktyg för affärsutveckling, försäljning, administration och kommunikation. Med Internet och ny PC-teknik kan Smart erbjuda producenter och resebyråer nya distributionsmöjligheter. Amadeus är SMARTs största leverantör och partner. Amadeus är ett av världens ledande, moderna, globala informations- och distributionssystem för flyg, hotell, hyrbil och andra reseprodukter. För mer information om Smart, vänligen besök www.smart.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/30/20000630BIT01030/bit0002.pdf