Aspiro och Cybird i samarbete

Aspiro och Cybird i samarbete Aspiro tillkännager idag att ett Memorandum Of Understanding har undertecknats beträffade en allians mellan Aspiro och det japanska företaget Cybird. Cybird, som bl.a. levererat ett 40-tal tjänster till DoCoMo, är det ledande företaget inom mobilt Internet på den japanska marknaden vilken idag består av ca. 10 miljoner användare. Samarbetet innebär att företagen tillsammans ska utveckla, sälja och leverera mobila tjänster och applikationer på global basis. Samarbetet är av stor strategisk betydelse och innebär initialt att företagen gör respektive företags produkter tillgängliga i Europa och Asien inklusive Japan. På längre sikt planeras ett kompetenscenter för WAP- och i-Mode samt gemensam lansering på den nordamerikanska marknaden Innebörden i intentionsavtalet mellan Aspiro och Cybird är att företagen initialt kommer att samarbeta för att göra sina respektive produkter tillgängliga i Europa och Asien (inklusive Japan). Man ska dessutom etablera kompetenscenter för WAP och i-Mode samt utöka samarbetet med nyckelleverantörer av innehåll. Företagens försäljning och marknadsföring riktas till operatörer, portaler och företag som vill utveckla sina relationer med kunder och anställda via mobila portaler och tjänster. Detta intentionsavtal ger båda parter en gemensam plattform för vidare gemensamma aktiviteter. "Aspiro och Cybird delar visionen att underlätta ett flexibelt och rörligt liv," säger Robert Hori, VD för Cybird. "det var denna gemensamma vision som förde samman våra företag. Genom att dela med oss av våra respektive erfarenheter inom WAP och i-Mode kan vi leverera innovativa mobila tjänster och applikationer i hela världen. Dessutom ger samarbetet oss möjligheten att sälja och leverera våra produkter på den mobiltelefontäta europeiska marknaden." "Med över 7 miljoner aktiva i-mode användare och 600 i-mode tjänster, är Japan världsledande inom mobila tjänster. Vår allians med Cybird öppnar denna marknad för Aspiro samtidigt som hela Europa ges möjlighet att få del av Japans kunskaper och erfarenheter. Som ledande inom den mobila applikationsmarknaden i Sverige, som utgör hjärtat av den mobila Internet världen, kan Aspiro erbjuda Cybird unik kompetens inom WAP baserade applikationer. Tillsammans har vi en fantastisk möjlighet att bli en betydande spelare på den globala marknaden." säger Jörgen Adolfsson, VD på Aspiro För mer information, vänligen kontakta: Per Bergman, Director of Business Development, Aspiro AB, tel: 0709 91 80 56 Om Cybird Cybird är Japans ledande utvecklare av applikationer och innehåll baserad på den senaste tekniken för mobiltelefoner. Tjänsterna omfattar allt från nöjes- till informationstjänster och levereras till användare via samtliga operatörer i Japan. Företaget som startade 1998 har blivit en världsledare för mobila tjänster på mindre än två år. Cybird har över 100 anställda på sitt huvudkontor i Tokyo och har planer på att öppna en filial i USA under år 2000. Cybird är pionjären i Japan vad gäller mobila tjänster och är utan jämförelse det företag vars tjänster är mest tillgängliga på den japanska marknaden eftersom de kan användas genom samtliga japanska mobilteleoperatörer. Om Aspiro Aspiro tillhandahåller mobila applikationer och tjänster som möjliggör ett flexibelt och rörligt liv, med hjälp av de mest innovativa teknikerna. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till branschspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är idag en av de världsledande inom mobilt Internet. Företaget har ca 150 anställda och kontor i Sverige, Norge, Luxemburg och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00950/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00950/bit0002.pdf