Aspiro och wcities.com levererar lokal information från hela världen till mobiltelefonen. Det engelska bolaget wcities.com, leverantör av lokal information på global basis och Aspiro, ledande leverantör av mobila Internet tjänster till operatörer och portaler, har ingått ett världsomspännande samarbetsavtal. Avtalet innebär att Aspiro kan erbjuda sina kunder dynamisk lokal information från städer över hela världen via sin City Guide-applikation. wcities.com och Aspiro kommer att erbjuda ett genuint lokalt perspektiv på nyheter, shopping, nöjesutbud och andra evenemang. Informationen levereras av lokala källor, dvs av människor som förstår och känner sin stad mest av alla. Tjänsten innebär att användaren får uppdaterad information om vart man går och vad man ser i städer över hela världen presenterad både på det lokala språket och på engelska, direkt i sin mobiltelefon. City Guide är en av Aspiros applikationer som gör det möjligt för mobila telekomoperatörer och portalägare att erbjuda sina abonnenter nya och användbara tjänster. Tjänsten täcker nästan alla större amerikanska och europeiska städer samt Tokyo, Sydney, Rio de Janeiro, Beijing, Hongkong och Singapore. Antalet städer växer i stort sett dagligen. Vare sig användarna bor i staden eller är på besök kommer de att hitta de bästa barerna, restaurangerna, kaféerna, gallerierna, museerna och turistattraktionerna via sin mobiltelefon. "Avtalet med wcities.com illustrerar perfekt hur Aspiro kombinerar Internet, mobilitet och telefoni samt paketerar det till användbara och användarvänliga tjänster. Med City Guide kommer användarna praktiskt taget att ha hela världen till hands. Oavsett vilken stad de befinner sig i eller vad de har lust att göra, är allt som behövs en mobiltelefon för att få den senaste lokala informationen", säger Magnus Liljegren, chef för Aspiro Content Aggregation. "Aspiro ger wcities.com en värdefull kundkrets och god insikt i mobila nätvärksoperatörer och deras behov. Aspiro kommer att bli en värdefull partner för wcities.com", säger Enrico Mauri, VD för wcities.com. För mer information, vänligen kontakta: Magnus Liljegren, Aspiro Content Aggregation, tel 0709-91 80 77 David Harris-Evans, wcities.com, tel 0044 20 7594 4900 1(2) Om Aspiro Aspiro tillhandahåller mobila applikationer och tjänster som möjliggör ett flexibelt och rörligt liv, med hjälp av de mest innovativa teknikerna. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till branschspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är i dag en av de världsledande inom mobilt Internet. Företaget har ca 150 anställda och kontor i Sverige, Norge, Luxemburg och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com. Om wcities.com wcities.com är ett internationellt bolag som utvecklar och publicerar originellt och exklusivt innehåll på Internet och WAP. wcities.com utvecklar ett nätverk av on-line stadsguider som är relevanta inte bara för de lokala utan även för inhemska och internationella användare. Nätverkets första fas omfattar brittiska och europeiska städer samt städer i USA, Sydamerika, Mellan Östern, Afrika och det asiatiska Stillahavsområdet. wcities.com är baserat i London, England och San Fransisco, USA med kontor även i Hong Kong, Sao Paolo och Milano. För ytterligare information, vänligen besök www.wcities.com. 2(2) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT01000/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT01000/bit0002.pdf