Aspiro utökar sin kundbas med fyra viktiga mobila portaler och operatörer

Aspiro har under februari tecknat försäljningsavtal med flera nya operatörer och mobilportaler: Telstra, Sonera Zed, Westel samt Telecom One. Under februari har Aspiro dessutom gjort kompletterande försäljningar till tre befintliga operatörskunder i Europa och USA.

Telstra i Australien, med åtta miljoner abonnenter varav en miljon aktiva WAP-användare, har tecknat ett licensbaserat kontrakt med Aspiro om leverans av tre WAP-baserade tjänster under tolv månader. Som första tjänst levereras "LifeStylers", ett community spel som redan lanserats hos bland andra Orange Frankrike, T-Mobile USA samt Tele2 i Sverige. Spelet har visat sig mycket populär på befintliga marknader. I övrigt upplever Aspiro en stark efterfrågan på Java-applikationer. Aspiro erbjuder idag en portfölj av fler än 60 attraktiva mobila Java-spel i färg inom kategorierna action, logik, sport, arkad samt racing. Med mobilportalen Sonera Zed har Aspiro tecknat ett ramavtal som berör samtliga Sonera Zeds sex geografiska marknader. Inledningsvis lanseras tio Java-spel i Storbritannien, för senare lansering på övriga marknader. Den ungerska operatören Westel, med 3,5 miljoner abonnenter, har tecknat avtal med Aspiro angående leverans av ett större antal Java-spel. Orange Denmark, med 600 000 abonnenter, har köpt in åtta Javaspel på ett löpande tolvmånaderskontrakt. Kontraktet anses strategiskt viktigt eftersom det danska bolaget är drivande inom Orangegruppen vad gäller mobila spel. En av Aspiros amerikanska operatörskunder har gjort en tilläggsbeställning på 15 nya Java-spel. ”Efter en tuff period under december-januari, då företaget befann sig i rekonstruktion, känns det som vi åter är på banan", säger Håkan Persson, VD på Aspiro. "Vi upplever ett stort intresse för vår applikationsportfölj och våra lösningar, vilket enbart i februari resulterat i sju intressanta kontrakt.” För mer information: Helena Gynnerstedt, Informationschef, Aspiro AB, tel: 040-630 03 18, e-post: helena.gynnerstedt@aspiro.com Håkan Persson, VD, Aspiro AB, tel: 0708-36 81 30, e-post : hakan.persson@aspiro.com