Med ett SMS i din mobil kommer resan som passar just din profil!

Med ett SMS i din mobil kommer resan som passar just din profil! Under våren har ett utvecklingsprojekt pågått där Aspiro, Hewlett-Packard och studenter från Högskolan i Karlskrona/Ronneby samarbetat för att ta fram en ny och användbar tjänst för mobiltelefonen. Konceptet av tjänsten är nu klart och går ut på att konsumenten på ett enkelt sätt ska få tag i passande sista-minuten resor. Konceptet som utvecklats är en ny typ av produktserie, en plattform för mobila tjänster med hjälp av wap, sms och E-speak. Med resetjänsten är det möjligt att lägga in sin personliga profil med önskemål om vart, när och till vilket pris man vill åka och sedan få matchande resor sända till sin mobiltelefon. Användaren kan sedan avgöra om en resa är intressant att boka eller inte. "Inga långa telefonköer, inget letande i dagstidningarnas annonser. Efter skapandet av en egen profil kommer alla matchande träffar direkt till mobiltelefonen via sms." berättar Caroline Cornelius, som har lett projektet från Aspiro. Denna typ av tjänster kommer att ingå i Aspiros portfölj av tjänster och applikationer, som säljs till mobila telekom operatörer och portaler. Gemensamt för tjänsterna är att man bokar biljetter, bord, etc genom att lägga upp en profil på vad man önskar och får sedan automatiskt matchande erbjudande via telefonen. Resetjänsten kommer att demonstreras för press den 23 maj, klockan 13.00 i pressrummet på Sollentunamässan i Stockholm. Tjänsten kommer även att visas i HPs och Aspiros montrar på Telekomdagarna 2000, Sollentunamässan i Stockholm den 23-25 maj. För mer information vänligen kontakta: Caroline Cornelius, projektledare, Aspiro, tel: 0709-91 80 59 Hans Wester, affärsutvecklare för e-services, HP Sverige, tel: 070-666 28 46 Om Aspiro Aspiro tillhandahåller mobila applikationer och tjänster som möjliggör ett flexibelt och rörligt liv, med hjälp av de mest innovativa teknikerna. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till branschspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är idag en av de världsledande inom mobilt Internet. Företaget har ca 150 anställda och kontor i Sverige, Norge, Luxemburg och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com Hewlett-Packard Hewlett-Packard är en ledande leverantör av lösningar och tjänster för databehandling, utskrifter och bild-hantering för både företag och hemmiljö. I fokus för HPs satsningar står de möjligheter som öppnas med Internet och spridningen av elektroniska tjänster. Vid mitten av kalenderåret 2000 lanserar HP Agilent Technologies som ett oberoende företag. Agilent omfattar HPs verksamhet inom test- och mätteknik, komponenter, kemiska analyssystem och hälsovårds-system. Företaget har en ledande ställning inom många olika marknadssegment. HP har 83 200 anställda. Omsättningen uppgick under 1999 till 42,4 miljarder dollar. Information om HP och företagets produkter återfinns på Internet under adressen www.hp.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00040/bit0002.pdf