ABLOY - starkaste varumärket i Finland

I undersökningen, som genomfördes av finska marknadsundersökningsföretaget Taloustutkimus Oy och riktades till finländare mellan 15 och 74 år, rankades 300 inhemska och utländska varumärken.

"Abloy har över lång tid utvecklat ledande låsprodukter, för alla olika marknadssegment och bidrar till att skapa trygghet för människor världen över. Varumärket Abloy står för säkerhet, hög kvalitet och ledande teknisk utveckling. Denna utmärkelse skall framförallt tillägnas alla professionella och engagerade medarbetare i Abloy" säger Åke Sund, Group Vice President i ASSA ABLOY.

Den första Abloy-cylindern uppfanns redan för 100 år sedan. I dag är Abloy känd som en av världens ledande tillverkare av högsäkerhetscylindrar och hänglås, elektromekaniska lås samt dörrstängare. Över 45 procent av bolagets omsättning kommer från export.

Ytterligare information lämnas av
Carl-Henric Svanberg, VD och koncernchef ASSA ABLOY, tel: 070-510 05 51
Matti Virtaala, VD Abloy Oy, tel: +358-13-250 2200  eller +358-50-550 73 13

ASSA ABLOY AB (publ)
Box 70340, 107 23 Stockholm
Tel: 08-506 485 00, Fax: 08-506 485 85
Besöksadress: Klarabergsviadukten 90

ASSA ABLOY-gruppen är världsledande tillverkare och leverantör av lås och tillhörande produkter,
avsedda för säkerhet, utrymning och bekvämlighet. Gruppen har ca 20 000 anställda
och en årsomsättning på drygt 18 miljarder kronor.

ASSA ABLOY är världsledande inom accesslösningar med produkter och tjänster som lås, dörrar, portar och entréautomatik. Vi är också ledande på säker identifiering med nycklar, kort, taggar samt mobila och biometriska identitetskontrollsystem. Varje dag hjälper vi miljarder människor att uppleva en öppnare värld med innovationer som möjliggör trygga, säkra och bekväma lösningar för såväl fysisk som digital access. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har vi utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 49 000 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en en omsättning på 94 miljarder SEK.