ASSA ABLOY förvärvar amerikanska Southeastern Dock & Door

ASSA ABLOY har förvärvat Southeastern Dock & Door, en distributör av industriella och kommersiella port- och dockningslösningar i South Carolina.

”Jag är väldigt nöjd att Southeastern Dock & Door blir en del av ASSA ABLOY. Jag välkomnar detta tillskott som ytterligare förstärker ASSA ABLOYs ledande position inom entréautomatik, en verksamhet som har gått från 3 miljarder SEK i omsättning 2008 till 20 miljarder SEK 2016”, sade Johan Molin, VD och koncernchef.

"Detta är ytterligare ett viktigt steg för att öka vår marknadstäckning inom såväl produkter som service i de nordamerikanska kommersiella och industriella segmenten. Det är med glädje vi välkomnar de nya kollegorna till vårt starka team”, säger Juan Vargues, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Entrance Systems.

Southeastern Dock & Door grundades 1996 och har cirka 70 anställda. Huvudkontoret ligger i Greenville, South Carolina.

Försäljningen 2017 förväntas uppgå till 170 MSEK (USD 19 M) med en god EBIT marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Johan Molin, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 42
Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 46 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 68 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.