ASSA ABLOY förvärvar August Home i USA

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av August Home, en ledande amerikansk leverantör av smarta digitala lås.

”Det är med glädje jag välkomnar August till ASSA ABLOY. August är ett strategiskt tillskott till koncernen och förstärker ytterligare vår ledande position inom marknaden för smarta dörrlösningar för bostadsmarknaden”, säger Johan Molin, VD och koncernchef.

”August Home stärker ytterligare vår strategi inom smarta dörrlösningar för bostadsmarknaden med kompletterande smarta digitala lås, dörrklockor med kamera och kompletta lösningar för hemleverans”, säger Thanasis Molokotos, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Americas.

August grundades 2013. Bolaget har huvudkontor i San Francisco, Kalifornien och har cirka 90 anställda.

Försäljningen förväntas uppgå till 60 MUSD (cirka 500 MSEK) 2018. Förvärvet ger en utspädning av vinst per aktie.

Förvärvet kräver godkännande av berörda myndigheter och förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2017.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 71 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.