ASSA ABLOY förvärvar indiska SMI

ASSA ABLOY har förvärvat SMI (Shree Mahavir Metalcraft), en av Indiens ledande tillverkare av lås och beslag.

”Det är med glädje jag välkomnar SMI till ASSA ABLOY. Förvärvet av SMI är en del av vår strategi att utöka marknadsnärvaron på tillväxtmarknader”, säger Johan Molin, VD och koncernchef.

"SMI är ett attraktivt tillskott till division Asia Pacific och stärker vår position på den indiska marknaden. Förvärvet ger oss möjlighet att utveckla marknadsspecifika och konkurrenskraftiga produkter och kompletterar vår nuvarande indiska verksamhet”, säger Magnus Kagevik, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Asia Pacific.

SMI grundades 1984. Huvudkontoret ligger i Jamnagar, på västkusten i Indien och bolaget har cirka 960 anställda.

Försäljningen 2017 förväntas uppgå till cirka 140 MSEK (INR 1 080 M). Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Johan Molin, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 42
Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 71 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.