ASSA ABLOY förvärvar Pioneer Industries i USA

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av Pioneer Industries, en amerikansk leverantör av ståldörrar och ramar för kommersiella tillämpningar.

”Det är med glädje jag välkomnar Pioneer Industries till ASSA ABLOY. Pioneer Industries är ett kompletterande förvärv för ASSA ABLOY. Bolaget förstärker vår position i Nordamerika och ger ytterligare möjligheter att kunna erbjuda ett komplett utbud av produkter inom lås- och dörrlösningar”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef.

”Förvärvet av Pioneer möjliggör för oss att stärka vårt erbjudande inom ståldörrar och ramar i USA och framförallt inom Atlantregionen”, säger Lucas Boselli, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Americas.

Pioneer Industries grundades 1930 och har cirka 100 anställda. Huvudkontoret och fabriken ligger i Carlstadt, New Jersey.

Försäljningen 2018 förväntas uppgå till 180 MSEK (USD 22 M) med en god EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Förvärvet kräver uppfyllande av sedvanliga villkor och förväntas slutföras under andra kvartalet 2018.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82
Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.