ASSA ABLOY vinnare av årets bästa sponsringsprojekt 2002

- Det är glädjande att vårt interna integrationsprojekt har uppmärksammats externt som årets sponsringsprojekt i Sverige där vi med vårt deltagande i Volvo Ocean Race skapade över 18 000 stolta medarbetare. Utöver den interna stoltheten och lagandan som var vårt huvudmål med projektet fick ASSA ABLOY en kostnadseffektiv mediaexponering som är värd över 600 miljoner kronor. Säger Anna Bernsten, Vice President ASSA ABLOY och ansvarig för koncernens satsning i Volvo Ocean Race.

ASSA ABLOY har erhållit utmärkelsen Gyllene Hjulet, Årets bästa Sponsringsprojekt 2002 i Sverige för sin satsning i Volvo Ocean Race. Priset delades ut med motiveringen:

"Snabbväxande ASSA ABLOY hade en speciell utmaning - att knyta ihop över 100 mångskiftande bolag runt hela världen. Deltagandet i Volvo Ocean Race var svaret för att jobba mot en kultur, en identitet. Projektet gick i hamn tack vare att man engagerade sin egen personal, alla, överallt, på ett aktivt och kreativt sätt. Säkerhetsbolaget ASSA ABLOY belönas med Gyllene Hjulet för Bästa Sponsringsprojekt för sitt genomtänkta sätt att säkra en global varumärkesidentitet".

- I årets tävling har konkurrensen varit mycket hård. Kvalitén på de tävlande bidragen har höjts mycket under de tre år som jag arbetat med tävlingen och det är jätteroligt, säger Lisa Båsk Johansson, juryns sekreterare, tillika vd på Sponsringsföreningen.

Ytterligare information lämnas av
 tel: 08-506 485 41 eller 070-559 85 41, e-mail: anna.bernsten@assaabloy.com

ASSA ABLOY AB (publ)
Box 70340, 107 23 Stockholm
Tel: 08-506 485 00, Fax: 08-506 485 85
Besöksadress: Klarabergsviadukten 90

www.assaabloy.com

ASSA ABLOY-gruppen är världsledande tillverkare och leverantör av lås och tillhörande produkter,
avsedda för säkerhet, utrymning och bekvämlighet. Gruppen har omkring 30 000 anställda
och en årsomsättning på cirka 3 miljarder euro.

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar och erbjuder mekaniska och elektromekaniska lås, digitala dörrlås, säkerhetsdörrar, entréautomatik, hotellsäkerhet och lösningar för säker identifiering, främst inom identitets- och passerkontroll, samt en rad andra relaterade produkteroch tjänster. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en en omsättning på 76 miljarder SEK.