NVS installerar i nytt lägenhetsprojekt i Stockholm

Ett nytt lägenhetsprojekt - Tältlägret 7- börjar i vår att uppföras i Fruängen i södra Stockholm. NVS Stockholm Bostad (tidigare NVS Ransta Värme & Sanitet) utför installationer för VS och kyla i de 102 lägenheterna, som kommer att värmas och kylas med hjälp av ett borrhålslager, kopplat till ventilationen. Miljökraven i det nya bostadsprojektet är hårda.

Ordersumman för NVS uppgår till drygt 9 miljoner kronor och 2-3 montörer kommer att vara sysselsatta. Installationerna omfattar värme, vatten, sanitet och kyla i två huskroppar med 102 lägenheter, varav 8 marklägenheter. Installationsarbetet startar i april och hela projektet ska vara klart i december 2013. Beställare är byggföretaget RCC. Projektet utförs som totalentreprenad.

Tältlägret ligger en kilometer väster om Fruängen C. Kvarteret består av två delar. Den norra u-formade delen öppnar sig mot söder och består av fyra- till femvåningsbyggnader. Den södra delen utgörs av en två till tre våningar hög byggnadskropp med marklägenheter i tre etage. Lägenheternas storlek varierar, från ettor till sexrummare.

Dan Hellström, filialchef för NVS Stockholm Bostad, berättar att miljökraven i projektet ligger på samma höga nivå som i Norra Djurgårdsstaden. Geoenergin är ett led i satsningen på energieffektiva lösningar. Att kunna lagra energi i marken mellan säsongerna innebär en energibesparing.

- Bergvärmen ger värme på vintern och kyla på sommaren utan att det krävs någon bergvärmepump. Med hjälp av borrhålen och värmeväxlare kan man utnyttja både värme och kyla från marken, berättar Dan Hellström. Lägenheterna får konvektorer istället för radiatorer.

När värmen utnyttjas på vintern kyls bergmassan ner några grader. När sedan kylsäsongen börjar till våren hämtas den nu lagrade kylan hem igen som ”frikyla”, vilket gör att berget gradvis återuppvärms.

- Byggföretaget RCC är en ny kund för oss vilket gör att vi nu breddar vår kundbas, konstaterar Dan Hellström. Vår vision är att bli en av de största aktörerna i Stockholm vad gäller bostäder.

Dan Hellström, filialchef NVS Stockholm Bostad, tel 010-475 32 42, e-post: dan.hellstrom@nvs.se

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se