NVS växer i Norge genom förvärv

NVS fortsätter att växa i Norge genom förvärv av VVS-företaget Steinar Holbæk AS i Kristiansand. Uppköpet, som först måste godkännas av konkurrensmyndigheten, ger tillgång till en ny geografisk marknad, som tros ha en stor potential. NVS omsätter runt 760 miljoner norska kronor - och växer sig nu ännu starkare.

NVS är redan i dag en av Norge ledande tekniska entreprenörer. Verksamheten omfattar tjänster inom VVS, sprinkler, el och fastighetsautomation. Även ventilation ingår genom samarbete med andra företag och detta gör NVS till en totalteknisk leverantör. NVS har 14 avdelningskontor i Norge och totalt sysselsätter verksamheten över 500 personer.

NVS offensiva tillväxtstrategi innebär att företaget ska växa i nya geografiska områden och marknadssegment. Hittills har huvudsatsningen legat på det centrala Østlandet, som är Norges största landsdel och där bl a Oslo ligger. NVS har klara ambitioner att etablera sig även i andra regioner i landet och förvärvet i Kristiansand är alltså en milstolpe.

Steinar Holbæk AS flyttar under året in i nya lokaler i Vennesla kommun utanför Kristiansand. Årsomsättningen är runt 45 miljoner norska kronor och företaget har 33 anställda. Företaget har levererat tjänster till privat och offentlig sektor sedan 1990 och är en komplett leverantör inom bl a värme, kyla, sprinkler, sanitet samt energi- och värmepumpsanläggningar.

NVS administrative direktörTorkil Skancke Hansenär mycket nöjd över att NVS nu expanderar i nya geografiska regioner.

- Vi har klara ambitioner att etablera oss i alla större städer i Norge, säger han. Förvärvet av Steinar Holbæk AS är ett viktigt steg på vägen. Företaget är mycket välskött och en bra utgångspunkt för vidare expansion på Sørlandet.

Steinar Holbæk är VD för företaget och mycket glad över att få nya strategiska och långsiktiga ägare.

- Vi har länge haft önskemål om att bredda vår verksamhet, berättar han.  Detta får vi möjligheter till nu och hoppas kunna ta del av de stora möjligheter som finns inom industri- och off-shore verksamhet. Då blir vi mer kompletta vilket är helt i linje med NVS och Imtechs målsättning.

För mer information kontakta

Torkil Skancke Hansen, adm. direktör, NVS AS, tel (+47) 97 57 75 54, e-post: torkil.hansen@nvs.no

Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se