Stort uppdrag för NVS i Luleå när Cape East får världens största bastu

Cape East i Haparanda är en året-runt-anläggning som ligger vid Torne Älv på en plats som är Sveriges östligaste fastlandspunkt. Anläggningen har en hotelldel med 175 rum, restaurang- och konferenslokaler, och snart också världens största bastu. Ägaren Akelius Hotell och Fastigheter har inlett en uppgradering av hotellanläggningen genom att bygga spa-anläggningen Midnight Ice som rymmer en bastu med plats för 200 bastubadare. NVS Installations i Luleå, NVS Hellmans Rör, har av huvudentreprenören Peab fått i uppdrag att utföra samtliga värme- och sanitetsinstallationer i den nya spa-anläggningen.

Invigningen av Midnight Ice sker sommaren 2010 och i anläggningen, utformad som ett Mayatempel, kommer det förutom den gigantiska bastun också att finnas en skybar, hetpooler och isbad. Besökarna kommer även att erbjudas spabehandlingar i en miljö där tystnad, mörker och midnattssol ska bli en upplevelse i sig. Fem meter höga panoramafönster och många glaspartier släpper in ljuset under sommaren och vintertid ska stämningen förhöjas med hjälp av ljuseffekter. Anläggningen kommer även att rymma konferenslokaler, och på kvällstid kan lokalerna förvandlas till nattklubb.

För NVS Hellmans Rör är uppdraget krävande då projekttiden är kort, men också då det ställs mycket höga krav såväl tekniskt som kvalitetsmässigt på VS-installationerna. Den nya spa-anläggningen byggs ihop med hotellanläggningen och som en del av uppdraget ingår att utföra tekniska förberedelser för en övergång till fjärrvärme. NVS har även ansvar för installationerna i ett apparatrum där den teknik samlas som styr bland annat värme- och ventilationssystemen i Midnight Ice.

- Det är ett spännande projekt för oss då anläggningen fått mycket uppmärksamhet, men givetvis också därför att det ställs mycket höga kvalitetskrav på installationerna. Det VVS-porslin som valts är mycket exklusivt, och för att besökarna ska få bästa möjliga inneklimat installeras flera ventilationssystem som gör det möjligt att ha olika temperaturer i olika delar av anläggningen. I vårt uppdrag ingår också att installera golvvärme i spa-delen samt installation av de värmeväxlare som värmer badvattnet, säger Lars Andersson som är filialchef för NVS Hellmans Rör i Luleå.

Lars R. Andersson, filialchef, NVS Hellmans Rör, Luleå, tel 010-475 36 02, e-post: lars.r.andersson@nvs.se
Ola Månsson, regionchef Öst, NVS Installation AB, tel 010-475 30 05, e-post: ola.mansson@nvs.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS Installation AB, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om NVS Installation och Imtech N.V.
NVS Installation är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 500 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, sprinkler, energi ventilation och kyla samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. NVS kunder finns inom både offentlig och privat sektor. Uppdragen omfattar allt från stora installationer för kommun, landsting och större byggföretag till mindre projekt för entreprenörer och privatpersoner. Läs mer om NVS på www.nvs.se

Sedan november 2008 ägs NVS Installation av Imtech N.V. som med cirka 23 000 anställda och en omsättning på cirka 4,3 miljarder Euro är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag. Imtech är noterat på Eurnextbörsen i Amsterdam. Huvudkontoret ligger i Gouda, Nederländerna, och förutom Norden har Imtech även verksamheter och dotterbolag i Belgien, Luxemburg, Tyskland, Storbritannien, Spanien och i Östeuropa. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu