Anmälda bostäder kontrolleras inte

Fastighetsägare som får klagomål på sina bostäder genom anmälningar till kommunens miljökontor slipper nästan alltid tillsynsbesök. Miljökontoren hinner helt enkelt inte åka ut och kontrollera att brister åtgärdats, utan måste lita på fastighetsägarens intyg.

- Vi ser en stor risk i att det saknas en opartisk myndighet som gör egna bedömningar av inomhusmiljön. Nu efterlyser vi öronmärkta pengar till kommunerna för ökad tillsyn av bostäder, säger Ingalill Bjöörn, ordförande i Astma- och Allergiförbundet.
När kommunen vill avsluta ett ärende får anmälaren ett beslut som säger att han/hon kan överklaga och inleda en rättsprocess. Men en stor andel av de som anmäler klagomål är sjuka med så stora besvär att de inte har möjlighet att arbeta heltid. Därmed har de en ansträngd ekonomi. - Det är få som i ett sådant läge vågar gå in i en rättsprocess där motparten i många fall är ett stort fastighetsbolag med fullfjädrade advokater bakom sig, säger Ingalill Bjöörn.
Ny forskning visar att cirka 30 procent av bostäderna har fuktskador som kan påverka inomhusmiljön och att luftvägs- och astmaproblem ökar med mellan 30 och 50 procent om man bor i hus med fukt- och mögelskador . Under 2007 rapporterade 18 procent av den vuxna befolkningen att de hade hälsobesvär som de relaterade till inomhusmiljön . Personer med allergi drabbas oftare än andra av besvär relaterade till inomhusmiljön, såsom astma, tryck över bröstet, trötthet, kliande och rinnande ögon och näsa.

För mer information om undersökningen, var god kontakta: Johanna Löf, vik. ombudsman på Astma- och Allergiförbundet, telefon 08-506 28 211, e-post johanna.lof@astmaoallergiforbundet.se

Vid övriga frågor: Ingalill Bjöörn, förbundsordförande, Astma- och Allergiförbundet, telefon 070 – 604 46 99.

Undersökningen kan laddas ned från Pressrummet på www.astmaoallergiforbundet.se