AstraZeneca investerar ytterligare 85 MUSD i en ny byggnad för cancerforskning

AstraZeneca investerar ytterligare 85 miljoner dollar i en ny byggnad för cancerforskning I ENGLAND AstraZeneca meddelade idag att företaget kommer att investera 85 MUSD i en ny byggnad för cancerforskning. Detta är den största investeringen hittills vid AstraZenecas forskningsanläggning i Alderley Park, Cheshire, England. Den nya investeringen kompletterar de investeringar på sammanlagt 250 MUSD som gjorts under de tre senaste åren vid anläggningen och som gällt laboratorielokaler, kontorsutrymmen och infrastruktur. Flera vetenskapliga genombrott när det gäller cancerbehandling har skett vid denna anläggning, med början på 1960-talet med upptäckt och utveckling av Nolvadex, som blivit det självklara förstahandsvalet vid behandling av hormonrelaterad bröstcancer. Huvuddelen av den nya byggnaden för cancerforskning kommer att innehålla högteknologiska laboratorier för 243 forskare som arbetar med substanssökning plus övrig personal inom kemi och biovetenskap, utrymmen för avancerad NMR-utrustning (Nuclear Magnetic Resonance) samt lokaler för stödfunktioner. Media Enquiries: Investor Relations: Staffan Ternby, Staffan Ternby, 08-553 261 07 08-553 261 07 Emily Denney, Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5034 +44 (0) 207 304 5087 Steve Brown, Mina Blair Robinson, +44 (0) 207 304 5033 +44 (0) 207 304 5084 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/12/20030212BIT00670/wkr0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se