Astrazeneca stämmer Eon Labs Manufacturing, inc. och impax laboratories, inc.

ASTRAZENECA STÄMMER EON LABS MANUFACTURING, INC. OCH IMPAX LABORATORIES, INC. AstraZeneca har lämnat in stämningsansökningar i USA mot företagen Eon Labs Manufacturing, Inc. (Eon) och mot Impax Laboratories, Inc. (Impax) för patentintrång. De två företagen har var för sig ansökt hos den amerikanska läkemedels- myndigheten FDA om att få sälja produkter innehållande omeprazol i USA. (R) (R) Omeprazol är den substans som ingår i Prilosec (Losec). AstraZeneca anser att de båda bolagens agerande innebär intrång i ett antal patent, med giltighet fram till 2014. Dessa innefattar bland annat beredningsformer och användningssätt. Substanspatentet som löper ut 2001 har inte angripits av vare sig Eon eller Impax. AstraZeneca kommer med kraft att försvara sina patenträttigheter. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mikael Widell, +44 7715 011140, +44 20 7304 5030 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00890/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00890/bit0002.pdf