AstraZeneca Sverige sänker priset på Losec MUPS med drygt 40%

AstraZeneca Sverige sänker priset på Losec MUPS med drygt 40% AstraZeneca Sverige har lämnat in en begäran om prissänkning på Losec MUPS till Läkemedelsförmånsnämnden. Priset sänks med 42 % på Losec MUPS 20 mg (100 st) och det nya priset är 9,10 kr per tablett. Det nya priset gäller från 1 april 2003. Fokus på patienterna Fokus för AstraZeneca är att patienter med svårare besvär ska behandlas med den mest effektiva protonpumpshämmaren Nexium - efterföljaren till Losec. Nexium är mer effektiv än både Losec MUPS och övriga protonpumpshämmare. Genom prissänkningen den 1 april skapas förutsättningar för att de patienter som använder Losec MUPS fortfarande ska kunna få sin invanda medicin. Losec MUPS är ett utmärkt läkemedel till de patienter som har lindriga besvär av halsbränna. -Vi gör den här prissänkningen för att de patienter som blir hjälpta av och vill fortsätta med Losec MUPS fortfarande ska kunna få det läkemedel de är vana vid, säger Steinar Höeg,VD AstraZeneca Sverige. Vi vet dessutom att för landstingen betyder den är prissänkningen mycket då användningen av protonpumpshämmare är stor. Losec MUPS tablett med fördelar över kapslar Det finns en rad skillnader mellan generiskt omeprazol och Losec MUPS och de är inte heller utbytbara enligt den nuvarande utbytbarhetslistan från Läkemedelsverket. Generiskt omeprazol är kapslar medan Losec MUPS är tabletter, en vidareutveckling av kapselberedningen. I Sverige har AstraZeneca Sverige sedan drygt fyra år haft enbart Losec MUPS på marknaden. Tabletterna är patientvänligare då de kan slammas upp i vatten för patienter med sväljsvårigheter. De är laktosfria, vilket är viktigt för alla med laktosintolerans. Även Nexium är i tablettform. Priser från 030401: AUP (Apotekets utförsäljningspris) Losec 20 mg 100 st 9,10 kr/ tablett - tidigare pris 15,66 kr/ tablett Losec 20 mg 56 st 9,50 kr/ tablett - tidigare pris 16,14 kr/ tablett Vid frågor vänligen kontakta: Anne-Charlotte Knutsson, Informationschef AstraZeneca Sverige 070-685 42 95 Till redaktionen: Produktbilder finns på www.astrazeneca.se under pressrum ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/06/20030306BIT00400/wkr0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se