AstraZeneca utvidgar forskningen med nytt center i USA

ASTRAZENECA UTVIDGAR FORSKNINGEN MED NYTT FORSKNINGSCENTER I USA AstraZeneca inviger idag ett nytt forskningscenter vid AstraZeneca R&D Boston, i USA. Anläggningen, som kostat ca 900 MSEK, inrymmer 130 forskare och forskningsverksamhet inom områdena infektionssjukdomar och cancer samt teknologi för höghastighetsscreening (HTS), som möjliggör nya metoder för läkemedelsforskning. Dr Claes Wilhelmsson, AstraZenecas forskningschef, kommenterar: "AstraZeneca R&D Boston kommer att spela en viktig roll i vår målsättning att få fram tre eller fler nya medicinskt betydelsefulla och kommersiellt framgångsrika produkter per år." Dr Tom McKillop, AstraZenecas VD, kommenterar: "AstraZeneca R&D Boston är ett exempel på vårt åtagande att bygga ut verksamheten på den viktiga USA- marknaden. Den nya anläggningen innebär att vi kommer att kunna ge bättre förutsättningar för vår grupp USA-baserade forskare och gör det möjligt för oss att etablera och stärka relationerna med några av de mest inflytelserika institutionerna i världen." Kontakpersoner: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Steve Brown, +44 20 7304 5033 Lucy Williams, +44 20 7304 5034 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/27/20000627BIT00790/bit0002.pdf