Crestor® - Nya kliniska resultat samt information om registreringsprocessen

CRESTOR® - NYA KLINISKA RESULTAT SAMT INFORMATION OM REGISTRERINGSPROCESSEN Nya resultat AstraZeneca meddelar idag att en uppdaterad sammanfattning av säkerhetsprofilen för Crestor® (rosuvastatin) 10-40 mg, omfattande mer än 15.000 patienter, kommer att presenteras vid the 2nd annual meeting of the Asia Pacific Scientific Forum i Honolulu den 8-10 juni 2003. Abstraktet, som innehåller resultat t o m oktober 2002, finns nu tillgängligt på kongressens hemsida: http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3000411 Resultaten bekräftar säkerhetsprofilen för Crestor®. Författarna sammanfattar: "Jämfört med andra statiner ökar rosuvastatin 10-40 mg mål uppfyllelsen samt förbättrar kolesterolprofilen på ett mycket fördelaktigt sätt och med en tillförlitlig säkerhetsprofil." Registreringsprocessen Amerikanska FDA har bekräftat att Crestor® kommer att tas upp vid mötet med myndighetens rådgivande kommittée (Endocrinologic and Metabolic Advisory Committee) den 9 juli 2003. AstraZeneca anser att den registreringsdokumentation som inlämnats för Crestor® är förtroendeingivande och ser fram emot att presentera resultat från de omfattande kliniska prövningsprogram som bekräftar den effekt och säkerhetsprofil Crestor® har. Crestor® godkändes i Nederländerna som första land 2002. Den ömsesidiga proceduren för godkännande i 13 europeiska länder har nu framgångsrikt fullföljts och godkännanden väntas i USA, Japan och på andra marknader. Crestor® har introducerats i Kanada, Nederländerna och Storbritannien och ytterligare lanseringar planeras efter att nationella marknads godkännanden erhållits samt pris- och subventioneringsdiskussioner genomförts. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Emily Denney, +44 (0) 207 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Mina Blair-Robinson, Tel: +44 (0) 207 304 5084 JONATHAN HUNT, TEL: +44 (0) 207 304 5087 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00010/wkr0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se