Exanta - nya resultat från studier av förebyggande behandling mot stroke vid hjärtflimmer (Sportif III) presenteras vid

EXANTA (TM) - Nya resultat från studier av FÖREBYGGANDE behandling mot stroke vid hjärtflimmer (sportif III) kommer att presenteras vid läkarkongress AstraZeneca meddelar idag att viktiga resultat från den nyligen avslutade studien SPORTIF III (Stroke Prevention Oral Thrombin Inhibitor in Atrial Fibrillation) visat sig vara positiva och inger tillförsikt. I studien jämförs Exanta (ximelagatran) med warfarin, den nuvarande standardbehandlingen. Resultaten, som stödjer den allt tydligare fördelaktiga nytto- och riskprofilen hos Exanta på indikationen förebyggande av stroke hos patienter med hjärtflimmer, kommer att presenteras vid en kongress med American College of Cardiology (ACC) i Chicago den 2 april 2003. Förberedelserna för registreringsansökan för Exanta på indikationen förebyggande av stroke vid hjärtflimmer fortsätter planenligt i Europa och USA. Registreringsansökan kommer även att omfatta SPORTIF V och andra studier i det omfattande kliniska prövningsprogrammet. Exanta förväntas bli det första nya, orala antikoagulationsmedlet med fast dosering sedan introduktionen av warfarin för mer än 50 år sedan. Exanta studeras för närvarande i ett omfattande kliniskt prövningsprogram på ett antal olika indikationer. Exanta är ett varumärke som tillhör AstraZeneca-koncernen. Kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Emily Denney, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 / 070-557 43 00 Mina Blair Robinson, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20030217BIT00030/wkr0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre huvudsakliga terapiområden: cancer, kardiovaskulära sjukdomar, njursjukdomar och metabola sjukdomar och sjukdomar i andningsvägarna. AstraZeneca bedriver verksamhet i över 100 länder och dess innovativa läkemedel används av miljontals patienter över hela världen. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se